Week 13: fødselsdag - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 13: fødselsdag - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 13: fødselsdag

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

22 November 2013 | Denemarken, Århus

God morgen!

Bedankt voor alle verjaardagswensen! Ik heb een van de beste verjaardagen ooit gehad, het was zo leuk. ’s Ochtends kon ik eindelijk het pakketje van mijn moeder en de verjaardagskaarten openen. De kaart van pappa lag er al drie dagen en het pakketje was ook een dag te vroeg, maar ik heb me weten te beheersen en alles pas op mijn verjaardag uitgepakt, dus het was toch een beetje een ‘speciale’ ochtend. Verjaardagsontbijtje? Een chocoladeletter, haha. ’s Middags kwam er ook nog een pakketje van mijn tante en kreeg ik een (roze!) taart (waarover later meer) van mijn huisgenoten en begon ik me helemaal jarig te voelen.

Op woensdag was ik al naar de supermarkt geweest om inkopen te doen voor mijn verjaardag. Sommige producten, zoals pepernoten en poffertjes, hebben ze hier ook, hoewel ze anders smaken. Andere dingen, zoals zelfrijzend bakmeel, zijn onvindbaar. Met een beetje hulp van een van de meisjes in de supermarkt (nadat ik haar 4 dingen had gevraagd besloot ze maar naast me te blijven lopen tot ik mijn hele lijst had) had ik uiteindelijk alles gevonden om de volgende dingen te maken: een stroopwafelcake, appelflappen, een plankje met blokjes kaas/worst en zilveruitjes, poffertjes, pepernoten en mini sandwiches met pindakaas en hagelslag. De donderdag heb ik dus voornamelijk in de keuken doorgebracht, aangezien ik nog nooit eerder een cake helemaal zonder pakjes had gemaakt en ook nog nooit karamelsaus en appelflappen. Ik moet toch meer bakprogramma’s kijken, want hoewel ik het koken aardig onder de knie heb was het bakken een kleine ramp en zag de keuken eruit alsof er een bom was ontploft. Gelukkig was alles wel superlekker geworden!

Mijn feestje heb ik gewoon in mijn kamer gegeven, we waren met 8 dus dat paste makkelijk en ik had, heel Nederlands, mijn bank en stoelen in een kringetje gezet en een tafel gemaakt met allemaal hapjes. De tafel zag er echt heel leuk uit, ik ben er nog steeds wel een beetje trots op, haha. Om 8 uur kwam iedereen en had ik uitgelegd dat je in Nederland dus altijd in een kringetje zit op (kinder)verjaardagen en dat je ouders al hun vrienden met kinderen en de buren enzo uitnodigen en dat je íedereen moet feliciteren met de verjaardag van de jarigen, wat ze volgens mij maar raar vonden (en wat het natuurlijk ook is). Daarna kon het grote (vr)eetfestijn beginnen en iedereen vond alles heel lekker, superleuk! Ik was zelf ook wel een beetje verbaasd, vooral de appelflappen en stroopwafelcake waren echt goed gelukt. Alles is, onder het genot van een paar flesjes wijn, opgegaan. Twee vriendinnetjes hadden een notebookje meegenomen waarin ze plaatjes hadden geplakt (de foto’s komen later deze week nog), allemaal quotes opgeschreven die met reizen te maken hadden en een verhaaltje en er pennen (kleurtjes, jaaaa) bijgegeven zodat iedereen die er gister was nog iets kon schrijven. Zo leuk om te lezen en een hele leuke herinnering. Omdat helaas niet iedereen erbij kon zijn gister, ga ik het boekje en de pennen de komende week (laatste week op de uni!) gewoon meeslepen. Een echt, Deens, 21 boek dus. Ook hadden mijn huisgenoten een taart voor me gekocht, met 21 kaarsjes en die lieten ze me naar binnen dragen en midden in de cirkel uitblazen. Alleen… De kaarsjes gingen steeds weer aan, haha! Het waren van die fopkaarsjes die je niet uit kan blazen. Ik heb geloof ik nog nooit zo gelachen, het was zo grappig. Omdat uitgaan in Aarhus niet echt een donderdagactiviteit is zijn we niet de stad in geweest maar ik heb een superleuke avond gehad!

De rest van de week heb ik me ook prima vermaakt. Dinsdag waren de verkiezingen en heb ik dus gestemd. Stemmen gaat hier best wel anders dan in Nederland. Op een dag lag mijn ‘Valgkort’ opeens in de brievenbus zonder uitleg, dus met even googelen kwam ik er achter dat dat mijn stempas was. Zoals ik eerder al verteld had hingen er letterlijk overal flyers en posters van de partijleiders en toen ik vrijdag in Odense was deelden de partijen bloemetjes en manderijnen uit. Ik moest stemmen in de gymzaal van de middelbare school en hoewel ik rond lunchtijd ging (in Nederland zou dat de drukste tijd zijn) kostte het me maar 5 minuutjes. Je krijgt namelijk een nummer van een tafel waar je je moet melden, waardoor iedereen zich door de zaal verspreidt. Ik hoefde, tot mijn grote verbazing, geen ID oid te laten zien maar kreeg gewoon de stemlijsten (enorme lijsten) mee. Ik had besloten om op de eerste vrouw van de Liberale partij (Venstre) te stemmen, maar ik kon niet echt onderscheid maken tussen vrouwen en mannennamen dus ik heb maar een random hokje aangekruist. Omdat we hier mochten stemmen heb ik me wat meer verdiept in de Deense politiek en het is interessant om de standpunten te lezen. Voor mijn gevoel zijn alle partijen hier iets liberaler en nationalistischer dan in Nederland, wat ook goed overeen komt met mijn beeld van de Denen. Ook zijn er opvallend veel vrouwen politiek actief op hoge functies (minister president!). Daarnaast hebben we tijdens college besproken hoe stemmen in andere landen gaat. In Engeland is de hele politiek natuurlijk maar schijn, aangezien er in feite maar twee partijen zijn om op te stemmen, waardoor de voter turn out heel laag is. In Australië is stemmen verplicht en als je je hebt aangemeld om te gaan stemmen krijg je een boete als je het niet doet en de enige manier om ervan af te komen is je af melden voor stemmen en dan kan je nooit meer stemmen in je leven. Gek systeem, hoge voter turn out. Denemarken is vergelijkbaar met Nederland, veel partijen en uiteenlopend van rood naar liberaal. In Aarhus heeft overigens rood/groen gewonnen, wat volgens mij vergelijkbaar is met de PvdA.

Dinsdag ben ik ook nog naar het ArOS museum geweest in Aarhus. Een paar opvallende dingen zijn hier: natuurlijk het regenboog panorama op het dak, vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad, een tentoonstelling van een paard in stukjes in potjes (Hesteofringen van Bjørn Nørgaard) en het enorme standbeeld van een in elkaar gedoken jongen. Een bijzonder museum, maar niet elke exhibition was supergoed en er was soms weinig informatie (in het engels). Ook was er een tijdelijke tentoonstelling van dingen die de koningin en haar man hebben gemaakt. Toch een plekje in Aarhus waar je geweest móet zijn voor je vertrekt.

Volgende week is alweer mijn laatste week op de universiteit. Heel gek, het ging zo snel allemaal! De meeste vakken ronden af tussen eind november en half december en de tentamens zijn dan gedurende december en januari. Mijn tentamen is van 3-10 januari, dus ik ben voorlopig nog niet terug in Nederland, maar het einde komt er nu wel echt aan.. De tijd gaat zo snel!

Oh enneh, mijn Deens tentamen?! Gewoon gehaald natuurlijk. De volgende module ga ik sneller doen dan gebruikelijk, zodat ik nog tentamen kan doen voor ik wegga en ik vloeiend (kuch kuch) Deens kan spreken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 33370

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: