Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

20 December 2013 | Zweden, Stockholm

Lieve allemaal,

Toch nog een berichtje uit Stockholm, gewoon omdat ik het hier echt fantastisch heb gehad en heel verliefd ben geworden op de stad (niet in de laatste plaats vanwege de mannen. Wat hebben Zweden toch een supergenen!!).

Na een kort nachtje op de veerboot kwam ik rond 6.30 aan in Stockholm. Omdat het nog donker was helaas weinig van de Archipel kunnen zien, maar van een cruise twee jaar geleden weet ik nog dat aankomen in Stockholm heel erg mooi is om te zien. Vervolgens mijn goede daad van de dag verricht door niet alleen mijn eigen zware backpack maar ook nog eens de koffer van een mevrouw op leeftijd naar beneden te dragen. De roltrap was defect en volgens mij had zij haar echtgenoot wijlen in de koffer gestopt, want dat ding was niet te tillen (ik besef me ook opeens waar ik spierpijn van heb). Na een ontbijtje in een van de vele koffiebars die Stockholm rijk is, op weg gegaan naar mijn hostel. Kennelijk had mijn hostel twee locaties en was ik onderweg naar de verkeerde, maar een vriendelijke, Viking-like man heeft me op de metro gezet en al snel kon ik mijn spullen droppen in het hostel. De eerste keer dat ik in Stockholm was zijn we naar de ijsbar geweest en hebben we vervolgens in Gamla Stan gelunched, dus ik ging verder waar ik gebleven was: Gamla Stan. Dit is een stadsgedeelte van een paar 100 jaar oud met allemaal smalle straatjes en stegen. Hier is ook het paleis. Omdat ik een Stockholm card had kon ik 48 uur in een aantal musea. De musea die open waren rondom het paleis ben ik in geweest en deze waren wel mooi, maar ik was blij dat ik de Stockholm card had, zo veel was er namelijk niet te zien en anders had ik voor elk museum apart moeten betalen (de Stockholm card loont al als je een boottocht maakt, het OV gebruikt en naar twee musea gaat) en dat was gewoon zonde van mijn geld geweest. Verder heb ik nog de wisseling van de wacht gezien, iets dat nooit verveeld en in elke stad gewoon wel leuk is om even te hebben gezien en, als echte econoom, ben ik naar het monetair museum geweest waar ik nog best wel wat van heb opgestoken! Vervolgens moest ik weer terug naar het hostel, ditmaal om in te checken. Ik boek mijn hostels vrijwel altijd via booking.com en ik had daar gelezen dat we met 14 mensen op 30m2 zouden liggen. Dit idee, 2m2 per persoon vond ik wel intrigerend. Het ruimte gebrek hebben ze opgelost door de stapelbedden niet 2-hoog, maar 3-hoog te maken. De hele kamer staat dus vol met ladders en bedden. Heel hygge ;).

Stockholm is op het moment heel erg mooi verlicht voor kerst dus ’s avonds heb ik nog een rondje door de stad gemaakt en vooral vaak weg staan kwijlen bij het fantastische Scandinavische design in winkels. Zowel kleding als kunst als interieur, alles wat van Zweedse bodem komt lijkt wel gemaakt voor succes. Ik wilde winkelen bij de outlet van Acne, maar mijn backpack zit al zo vol dat ik het gewoon even bij etalage shoppen heb gehouden. Daarnaast kan je hier in elke goedkopere winkel fantastische pyjamas en sportkleding krijgen, zo verleidelijk.

Gister ben ik begonnen met een boottocht rondom Gamla Stan. Een goede manier om de dag te beginnen en zo ook een beetje uit te vogelen hoe ver alles is en wat ik nog wil zien. Besloten om daarna naar Södermalm te gaan, de nieuwe hippe wijk, waar ook Fotografiska is. Dit is het fotografiemuseum en vond ik echt fantastisch. Vooral het restaurant, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Stockholm en een lekkere salade etc kan halen. De andere twee musea die ik heb bezocht, het nationaalmuseum en een museum met oriëntaalse kunst, waren allebei deels gesloten ivm renovaties. Wel een beetje balen, maar wederom blij dat ik de Stockholm card had en niet het volle bedrag voor een gangetje met wat schilderijen hoefde te betalen. Dat is toch wel het nadeel van reizen in de winter: heel veel is gesloten, wordt gerenoveerd of is beperkt open. ’s Avonds ben ik naar een herdenkingsdienst voor Nelson Mandela geweest. Dit was in de oude kathedraal in Gamla Stan en vond ik heel indrukwekkend. Er was oa een gospelkoor en de ambassadrice van Zuid Afrika in Zweden had een toespraak. Na 1.5 uur heb ik dit overigens voor gezien gehouden, de meeste toespraken waren in het Zweeds en kon ik maar half volgen (Zweeds en Deens lijkt op elkaar dus af en toe vang ik een paar woorden op), dus op een gegeven moment ben ik maar naar het hostel te gaan om te gaan slapen.

Vandaag ben ik naar Skansen geweest, een openluchtmuseum dat de hele geschiedenis van Zweden zou beschrijven. Zelfde probleem als alle andere musea: meer dan de helft van de dingen was gewoon dicht. Wat wel open was, was okee maar niet heel verschillend van het openluchtmuseum in Arnhem of Den Gamle By in Aarhus. Toch een lekkere dagvulling. Nog een Skansen anecdote: het park staat er bekend om dat er veel inheemse diersoorten leven. Niet alleen achter een hek, maar ook in de vrije natuur. Toen ik foto’s aan het maken was van twee schattige eekhoorns, voelde ik iets omhoog lopen. Ik schudde met mijn been en zag een derde eekhoorn door de lucht vliegen. Dit was echt een van de grootste ‘wtf-momenten’ in mijn leven volgens mij. Die beesten in Skansen zijn nog brutaler dan de eekhoorns in Central Park.. Na Skansen was mijn Stockholm Card verlopen (eigenlijk voor Skansen al maar bij de kassa keken ze niet zo goed naar de datum, dus ik was wel blij dat ik het gewoon geprobeerd had) dus ben ik teruggelopen naar het stadscentrum. Hier heb ik nog het Kulturhuset bezocht, waar verschillende tentoonstellingen, restaurants en een theater zijn. Verder alleen maar praktische dingen gedaan nog, mijn backpack voor de laatste keer ingepakt (Ryanair heeft me al 3 dreigmails gestuurd om uit te leggen hoe zwaar bagage maximaal mag zijn) en nu gezellig op de kamer met mijn kamergenootjes. Morgen weer naar Nederland, hostel Mamma!

Waarom ik verliefd ben geworden op Stockholm? De taal is mooi (Deens maar vrolijker), de mensen zijn mooi (Deens, maar vrolijker) en de stad is mooi (overzichtelijk maar lekker druk). Ik ga misschien in januari nog een keer naar Stockholm en heb er nu al zin in, er is namelijk nog genoeg te zien!

Liefs en misschien tot in Nederland!

  • 21 December 2013 - 06:57

    Anne Tuk :

    Correctie: vijf sterren hotel mama

  • 21 December 2013 - 06:57

    Anne Tuk :

    Correctie: vijf sterren hotel mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 33346

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: