Hygge på Fyn - Reisverslag uit Funen, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Hygge på Fyn - Reisverslag uit Funen, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Hygge på Fyn

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2013 | Denemarken, Funen

Zoals verwacht een heel leuk, koud, gezellig weekend gehad op Funen (Fyn in het Deens, beiden spreek je uit als ‘Fuun’). En dus genoeg te vertellen voor een verslagje tussendoor. We waren in Funen te gast bij de ouders van mijn Deense vriendinnetje, die zo het Deense gezinsleven en het Egeskov Slot, waar zij werkt, kon laten zien. Het Egeskov Slot is een van de grootste bezienswaardigheden van het eiland Funen en in twee weekenden in november is daar een kerstmarkt. Later meer over Egeskov, want eerst ging ik naar Odense!

Omdat ik de enige was die de hele vrijdag vrij was en Funen niet om de hoek is (2 uur per trein), vond ik dat ik van de gelegenheid gebruik moest maken en ook de andere grote bezienswaardigheid van Funen te zien: Odense. Dit is de stad waar Hans Christian Andersen vandaan komt, de bekende Deense sprookjesschrijver. Ik dacht eerlijk gezegd dat Odense vergelijkbaar zou zijn met Hattem (waar ik vandaan kom en ook een sprookjesstad is) en hoewel dat in zekere zin ook wel klopte met de oude gebouwen, is Odense ook gewoon een van de grotere steden van Denemarken. Er zijn veel oude straatjes met oude huizen en superveel grote kerken, en dat voor een land dat helemaal niet zo christelijk is! Ik had in totaal 5 uurtjes in Odense, dus ik ben eerst naar het Hans Christian Andersen Hus gegaan. Dit is een museum over de sprookjesschrijver, waar ook een bibliotheek is met zijn boeken in alle talen, zijn bekende hoge hoed en schilderijen en beeldwerken gebaseerd op zijn sprookjes. Het museum was niet zo heel groot, dus na een uurtje stond ik al in de museumwinkel waar ik een klein boekje heb gekocht met sprookjes in het Deens. In de kantlijn staat de engelse vertaling van enkele woorden en het boekje is gericht op mensen die Deens leren. Dat vond ik dus wel een leuk aandenken en ik ben trots dat ik kan vertellen dat ik de sprookjes kan lezen!

Na het museum heb ik rondgewandeld in Odense. Het oude gedeelte is heel erg gericht op HC Andersen, met bijvoorbeeld beelden gebaseerd op zijn sprookjes. Ook ben ik de Sankt Knuds Kirke ingeweest, waar een oude koning en zijn broer begraven liggen nadat ze waren overleden bij een burgeropstand. Best wel creepy, ik dacht dat de kerk dicht was, maar ik liep er heen om te checken of hij nog open ging in de middag en toen zwaaide de deur opeens open. Iets wat ik elke keer vergeet, maar als iets in Denemarken er dicht uitziet terwijl het open hoort te zijn betekent dit gewoon dat er een automatische deur is en je niet goed voor de sensor staat. Heel veel deuren zijn hier automatisch en bijvoorbeeld in de trein nauwelijks open te krijgen, super irritant. Ik gebruik dus stiekem vaak de noodknop. Na de kerk ben ik de winkelstraat op en neer gelopen en ergens gaan zitten voor een koffie en uiteindelijk naar de openbare bibliotheek op het station gelopen voor gratis WiFi en daar gewacht op mijn vriendinnetjes.

Van Odense naar het huis van mijn vriendinnetje was het ongeveer een half uur per trein. Ze woont op het platteland en weer eens was me het grote verschil met Nederland duidelijk: er is hier zo veel ruimte. Waarom zijn wij ook alweer met 16 miljoen op een heel klein stukje Europa gaan wonen?! De Deense familie waar we op bezoek waren heeft een boerderij met vleeskoeien (heel andere koeien dan wij hebben, het lijkt op een kruising tussen een hert en een paard vind ik). De boerderij was geloof ik 150 jaar oud en heel knus en gezellig. Wij sliepen allemaal in de kamer van het zusje en je kan je voorstellen ,met 4 meiden zag dat er al snel uit alsof er een bom ontploft was. ’s Avonds gingen we terug naar Odense voor een feest van een vvvtje. Dit feest was in een 90s bar, oftewel: goede oude hitjes de hele avond. Uiteraard werd er veel gezeten (heel Deens bij het uitgaan) en we hebben vooral cocktails gedronken, er werd gratis kerstbier en popcorn uitgedeeld en we hebben getafelvoetbald (wisten jullie dat ik daar best goed in ben?). Halverwege de avond waren we even buiten en kregen we van een plaatselijke politieke partij broodjes en stemadvies.

De volgende ochtend werden we gewekt met een heel lekker uitgebreid ontbijtje. Deens ontbijt verschilt niet zoveel met een Nederlands ontbijt, behalve dat wij meer zoete dingen eten in Nederland en natuurlijk het soort brood. Na het ontbijt kregen we een rondleiding op de boerderij en ik ben nu echt verliefd op het Deense platteland! Zo mooi en rustig. Na de rondleiding zijn we naar het Egeskov Slot gereden. Dit is een van de grootste bezienswaardigheden in Denemarken. Het slot zelf wordt nog bewoond en is alleen in de zomer open maar het park eromheen konden we wel in en daar was een kerstmarkt. Overal waren kerstversieringen, vuren en werden lokale producten verkocht. Baalde wel even dat ik heel december ga backpacken en dus niks voor kerst mee kan nemen zonder er eerst 3 weken mee te moeten slepen.. Het was heel lekker weer, wel koud en af en toe wat regen. Sneeuw was natuurlijk fantastisch geweest maar ook nu was het park heel mooi. Na een paar uur kwamen we weer thuis en terwijl wij op de bank hingen en TLC keken (Jaaa TLC ik miste het al bijna!) werd ondertussen een heerlijk kerstdiner voor ons gemaakt.

Het kerstdiner bestond uit traditionele dingen. Behalve normale gekookte aardappelen, hadden we ook gekarameliseerde aardappelen (best thing ever!), rode kool, eend uit de oven, gestoofde appels en pruimen en als dessert een rijstpudding met amandels en warme kersensaus. Zo lekker allemaal! Heb echt zin om een paar van deze dingen zelf proberen te maken. De rest van de avond hebben we een film gekeken en vanochtend zijn we na het ontbijt terug naar Aarhus gegaan. Superlief van Thea’s ouders om ons bij hun thuis uit te nodigen, dit was echt een van de beste dingen die ik tot nu toe in Denemarken gedaan heb!

  • 18 November 2013 - 19:57

    Anneke:

    Je verhalen zijn sowieso enthousiast, maar je bent ook heel positief over het weer: "Het was heel lekker weer, wel koud en af en toe wat regen." Haha!
    Geniet maar lekker meid X

  • 21 November 2013 - 21:50

    Brigitte:

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Funen

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 33368

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: