Week 14: Kerst! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 14: Kerst! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 14: Kerst!

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2013 | Denemarken, Århus

Hoi lieve Nederlanders (en lieve vriendinnetjes die Google Translate gebruiken)!

Deze week was mijn laatste week op de universiteit (op de examens in januari na natuurlijk), heel gek! Tijd om dus de verschillen met de universiteit in Nederland op te noemen. Ten eerste is de administratie hier ellende. Ik heb geen eens zin meer om er nog een keer woorden aan vuil te maken want geplaatst worden voor een vak, registreren voor de examens, je examentijd afwachten en goedkeuring krijgen voor van alles en nog wat heeft al genoeg frustratie opgeleverd. Ik zal nóóit meer klagen bij het studiepunt van USE (mijn faculteit in Utrecht) over onduidelijkheden. Maar verder heb ik alleen maar positieve ervaringen! Studeren op de universiteit hier is veel zelfstandiger. Je krijgt een enorme berg leeswerk mee en behalve soms een groepsdiscussie tijdens de colleges zijn er geen opdrachten of werkgroepen. Soms, en vooral voor het vak dat ik nu volg, is het daardoor heel moeilijk om motivatie te vinden voor een vak. Aan de andere kant ligt de focus daardoor meer op inhoudelijke discussies en analytisch nadenken dan op vragen beantwoorden, wat ik persoonlijk leuker vind. Ook is er geen aanwezigheidsplicht, maar desondanks ben ik vrijwel altijd gegaan. Goed he ;). De universiteit in het algemeen is veel meer een studentenomgeving. Er zijn goede, goedkope kantines, genoeg studieruimtes die 24/7 open zijn en veel activiteiten op de campus. Het engels van de docenten is erg goed (geen ‘firebolts’ voorbij horen komen) en er is een informele sfeer. De klassen zijn klein en we hebben veel gedebatteerd. Ook het mondelinge examen heb ik als heel positief ervaren, je wordt getest op zowel analytische vaardigheden én feitjes in plaats van alleen feitjes opdreunen. Al met al vond ik de uni hier erg goed en leuk om een keer op een andere manier te studeren. De examens zijn in december en januari, voor mij van 2 tot en met 10 januari, dus tijd genoeg om te studeren na het laatste college.

Verder ben ik deze week naar de huisarts geweest, wat ook wel een hele ervaring was. Mijn been bleef pijn doen en met het oog op Finland en na overleg met medisch geschoolde (haha) clubgenootjes, had ik toch maar een afspraak gemaakt. Dit kon, heel makkelijk, via een online zorgsysteem waar je inlogt met je CPR nummer. Opvallend is dat de huisarts veel minder uren maakt dan in Nederland. Er wordt zelfs mee ‘geadverteerd’ in Nederland voor huisartsen met ‘kom in Denemarken werken en heb meer tijd voor je gezin terwijl je ook meer verdient’. Bij de huisarts werd ik ontvangen door een assistente in een verder compleet lege wachtkamer (wat ik al bijzonder vond, want de wachtkamer in Utrecht zit altijd helemaal vol) en je hoeft alleen maar even je CPR kaart door de scanner te halen om te laten weten dat je er bent. Ik kon meteen doorlopen naar de huisarts (5 minuten voor mijn afspraak!), die vervolgens even naar mijn been heeft gekeken en met de diagnose ‘fibersprægning’ kwam. Dit heeft ze naar het Nederlands vertaald met google translate aangezien ik het in het engels natuurlijk ook niet wist, wat vezel voorjaar opleverde, wat me geen medische term leek, dus het kostte me nog wat google werk om erachter te komen dat het een spierscheurtje is. Haar advies was 6-8 weken niet sporten en 6 pijnstillers per dag. Jawel, Deense dokters zijn erg makkelijk met pijnstillers voorschrijven.. Ook bij de dokter is er een heel informele sfeer, zoals overal in Denemarken. Er is hier nauwelijks sprake van klasseverschillen en de enige die je met ‘u’ aanspreekt is de koningin! Verder zeg je tegen iedereen jij en een voornaam.

Vrijdag kwam de kerstman aan, dus daar zijn we uiteraard heen geweest. Het programma was als volgt: 18.00 aankomst van de kerstman in de haven (geen idee of hij met de boot kwam, dat stukje hebben we gemist), vervolgens maakt hij een parade door de stad, 18.30 ontsteken van de feestverlichting in de binnenstad en 19.00 ontsteken van de kerstboom bij het stadshuis. De parade was leuk, eerst kwam de kerstman in een open auto en daarachter aan een stoet met kindjes verkleed als hartjes en kerstbomen (heel cute), fanfares en kinderen verkleed als elven die met toffees strooiden. Ik was geloof ik meer excited dan alle kleintjes bij elkaar, hehe. Daarna waren er liedjes en een gesprek tussen Santa en de burgemeester en werd er afgeteld tot de lichtjes in de kerstboom aangingen. De aankomst van de kerstman is altijd de laatste vrijdag in november en wordt gevolgd door een koopavond met in alle winkels 20% korting op alles. Het was zo enorm druk, ik heb niet eerder in Denemarken zoveel mensen bij elkaar gezien! De aankomst van de kerstman lijkt dus wel een beetje op de aankomst van Sinterklaas, maar ik vond dat het ook wel het grote verschil tussen het Nederlandse ‘gezellig’ en het Deense ‘hygge’ duidelijk maakt. ‘Hygge’ gaat veel meer om gezellig samen zijn met je beste vrienden en je familie met kaarsjes en cosy, terwijl Nederlands gezellig veel massaler is, veel meer een volksfeest.

Zaterdag stond ook nog in het teken van kerst. Den Gamle By, het openluchtmuseum in Aarhus, was in kerstsferen en dat konden we natuurlijk niet missen. In Den Gamle By zijn oude Deense huizen herbouwd en ingericht en speciaal voor kerst waren er ook wat kerstelementen door de eeuwen heen. Daarnaast zijn er een aantal musea en natuurlijk allemaal kraampjes met kerstlekkernijen en souvenirs. Het park is enorm en er was zoveel te zien dat ik zeker weet dat we een heleboel gemist hebben, haha. Maar het was leuk om te zien dat er eigenlijk helemaal niet zoveel verschillen zijn tussen Nederland en Denemarken in de ‘oudheid’ en het park was gezellig druk. Enige tegenvaller was dat ze niet zoveel met leuke lichtjes (of überhaupt verlichting) hadden gedaan, waardoor je na 4 uur, toen het donker was (jawel, het is hier om 4 uur donker) geen hand meer voor ogen kon zien. Toen zijn we naar huis gegaan voor een diner (derde diner met vriendinnetjes deze week, ik ga dat zo missen!) en hebben we naast Duitse aardappeltjes ook de Deense æbleskiver gebakken. Dit is traditioneel kersteten en eigenlijk zijn het gewoon poffertjes die gemaakt worden in een poffertjespan met iets diepere gaten en het beslag is wat luchtiger omdat er bakpoeder doorheen zit. Zo lekker!

Nu ben ik mijn reis door Finland aan het voorbereiden. Ik heb al thermokleding ingeslagen, mijn extra stevige, waterdichte wandelschoenen klaargezet en winterkleding gewassen. Volgens mij valt de kou wel mee, maar het ligt toch wel onder en rond het vriespunt. Woensdag vertrek ik ’s ochtends vroeg naar Kopenhagen om eerst daar een dag door te brengen, het schijnt heel mooi te zijn rond kerst dus dat wilde ik niet missen en het is ook wel zo handig met mijn vlucht naar Helsinki op de dag erna. Uiteraard gaat mijn laptop gewoon mee en mijn nieuwe semi-professionele camera (een Canon G15, beste aankoop dit jaar) dus hou maar rekening met véél foto’s en af en toe een reisverslagje vanuit Finland.

Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 33356

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: