Kopenhagen en Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Kopenhagen en Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Kopenhagen en Helsinki

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2013 | Finland, Helsinki

Hyvää huomenta!

Het lijkt alsof ik al eeeeuwen onderweg ben, maar eigenlijk ben ik pas afgelopen woensdag vertrokken vanuit Aarhus. Na alles in mijn kamer goed afgesloten te hebben, nam ik voor het eerst de bus in Aarhus. In Denemarken is het gebruikelijk dat je achterin de bus in stapt en daar dus ook je kaartje bij een automaat koopt en de bussen zijn zo ingericht dat je zo min mogelijk contact hoeft te hebben met medereizigers. Aan de linkerkant zijn tweepersoonszitplekken, maar in plaats van naast elkaar schuin achter elkaar en aan de rechterkant zijn eenpersoonzitplekken. De grap wordt dus ook vaak gemaakt dat Deense bussen altijd iets naar rechts hangen, omdat Denen uiteraard het liefst alleen zitten. (Dit is natuurlijk allemaal iets overdreven, maar het is echt waar dat Denen heel erg op zichzelf zijn, de bus was ook angstaanjagend stil en zeg nou zelf, wanneer heb je voor het laatst in een stille Nederlandse bus gezeten?).

Vervolgens heb ik de trein naar Kopenhagen genomen, waar ik in het hostel had afgesproken met een vriendinnetje. Na het verplichte fotomomentje bij Nyhavn (de gekleurde huisjes) zijn we naar Tivoli gelopen. Tivoli is een van de oudste pretparken ter wereld en alleen open in de zomer en voor Halloween en Kerst. Speciaal voor kerst waren overal lampjes opgehangen en was er een kerstmarkt. Heel erg mooi! Ik ben niet zo’n held met attracties en daarbij betaal je ook een klein vermogen voor een ritje (deze betaal je apart van de entree), maar ook zonder ritjes heb ik me prima vermaakt. Na Tivoli hebben we tapas gegeten en zijn we terug gegaan naar het hostel, vanwaar ik de volgende ochtend vroeg vertrok naar de luchthaven in Kopenhagen. Inchecken en bagage drop off gingen super snel (mag ik het nog één keer zeggen? Denen zijn belachelijk efficiënt), waarna ik nog een uurtje te doden had op de luchthaven voor mijn vlucht naar Helsinki. Mijn gevoel voor tijd ben ik trouwens ergens in het vliegtuig kwijt geraakt, het is hier een uur later maar ik heb nog steeds geen idee hoe laat ik nou precies geland was etc en de ene helft van mijn apparaten staat op Finse tijd en de andere helft Deens (en mijn telefoon denkt nog steeds dat ik in Utrecht ben). Finland vanuit de lucht was heel ‘zwart-wit’ dankzij alle sneeuw en de lage bevolkingsdichtheid. Heel erg mooi om te zien. De hoeveelheid sneeuw in Helsinki viel wel mee, maar ik zit nu in de trein naar het oosten en de sneeuw wordt steeds meer. Het landschap is zo mooi!

Goed, Helsinki. Mijn eerste indrukken van Finland/Helsinki waren: ‘het is helemaal niet zo koud’, ‘Fins is een rare taal’ en ‘waarom spreken ze geen Engels’. Op het eerste ben ik absoluut teruggekomen, het tweede is een feit en het derde helaas ook, min of meer. Misschien ben ik verwend met het perfecte engels van Denen, maar zelfs in het hostel had ik moeite om mijn vragen beantwoord te krijgen. Mijn eerste dag Helsinki was best teleurstellend. Het was independence day van Finland waardoor letterlijk álles dicht was. Daarnaast was het te koud om de hele dag buiten rond te hangen. Na een klein rondje door het centrum ben ik dus maar in tram 3 gestapt, welke een rondje door Helsinki maakt langs alle highlights. Dit duurde een uurtje en onderweg ben ik nog een paar keer uitgestapt om wat foto’s te maken. Ondertussen was het 3 uur en was ik er zo klaar mee dat ik naar het hostel ben gegaan om de tijd te doden tot 5 uur. Voor independence day is er tussen 5 en half 7 een parade en toespraken van studenten. Ze beginnen met een fakkeltocht naar de kathedraal en daar worden ze toegesproken. Dat was wel heel leuk om te zien. Mijn indrukken na deze dag waren: “wat stinken veel mensen naar alcohol” (schijnbaar is het alcohol probleem hier heel erg groot. Ik neem het ze niet kwalijk, het is een goede manier om warm te blijven), “als morgen niet alles open is stap ik op het vliegtuig naar huis. Of naar een warme bestemming”, “Finnen zijn bot” en “Waar ben ik aan begonnen. Koud. Verveling. Alleen.”.

Gelukkig waren de twee dagen erna véél beter. Op zaterdag heb ik een veerboot naar Suomenlinna genomen, het ‘fort van Finland’, wat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat als bijzonder defensief bouwwerk. Heel indrukwekkend en de geschiedenis van het fort (gebouwd voor het verdedigen van de noord-oostelijke grens van Europa) sloot goed aan bij het vak dat ik nu heb. ’s Middags een rondje over de kerstmarkten gemaakt en nu was het lekker druk en gezellig op straat. Stockmann, vergelijkbaar met de Bijenkorf, heeft de mooiste kerstetalage van Helsinki en daar stonden letterlijk rijen om de etalages te kunnen bekijken! Ik heb in een ander, enorm, winkelcentrum wat dingetjes gekocht die ik niet meegenomen had vanuit Denemarken en toen weer terug gegaan naar het hostel waar ik twee jongens (in het spaans!) iets hoorde zeggen over de loting voor het WK (zie je, komt 4 jaar Spaanse les toch nog een keer van pas) wat me een mooi aanknooppunt voor een gesprek leek. Gezellige avond gehad met hun dus. Zondag ben ik naar de verplichte toeristische puntjes gegaan, waaronder een aantal kerken, het Olympisch stadion met uitkijktoren, langs een groot meer waar je in de winter op kan lopen naar de overkant en naar het Kiasma museum voor contemporary art. Er was een tentoonstelling over communicatie en kunst die ik heel goed vond en heb een paar interessante, inspirerende kunstwerken gezien. Ik vind het zo boeiend aan contemporary art dat het discipline overstijgend is en niet alleen een schilderij.

Aan het einde van de zondagmiddag ben ik naar het Yrjonkåtu zwembad gegaan. Ik wilde graag naar dit zwembad omdat ik had gelezen dat het heel mooi was en op een oud Romeins badhuis leek. Er zijn aparte zwemdagen voor mannen en vrouwen, omdat je, als je dat wilt, naakt mag zwemmen. Scandinaviërs hebben een opvallende fascinatie met naakt lopen, haha. Gister was er een mannelijke lifeguard waardoor de meeste vrouwen een badpak aanhadden,maar toch zwommen er ook nog wel wat compleet naakte mensen rond. Mocht je het willen weten, ik heb gewoon mijn bikini aangetrokken. Het zwembad is ook een soort saunacomplex. Op de eerste verdieping is het zwembad en de lockers (goedkoopste optie) en goedkope cabines en de douches en twee standaardsauna’s. Boven zijn de luxe cabines, waar je ook een hapje kan eten en massages etc kan krijgen. Na twee uurtjes baantjes zwemmen afwisselen met sauna was het tijd om weer de kou in te gaan om in het hostel al mijn spullen in te pakken. Nu zit ik in de trein naar Kuopio (Oost-Finland) en het landschap is, zoals eerder gezegd, super mooi. Wit en dennebomen, dat omschrijft het het beste. Vandaag is het lekker zonnig, maar ik heb ook al -8 gehad en het beloofd de komende drie dagen erg koud te worden. Daarnaast is het heel donker, de zon komt op rond 10 uur en gaat onder rond 3 a 4 uur.

Ondanks mijn twijfels en de slechte start de eerste dag heb ik echt geen spijt dat ik naar Finland ben gegaan. Het is hier zo mooi en de cultuur heeft zowel Zweedse als Russische invloeden. Helsinki was een beetje een tegenvaller, maar uiteindelijk heb ik het daar ook prima naar mijn zin gehad. De komende dagen ben ik in Kuopio, waar ik naar de grootste Finse houtsauna in de wereld ga en daarna reis ik door naar Rovaniemi (aan de rand van Lapland), waar de kerstman woont.

Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 33348

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: