Week 11: Social stuff - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 11: Social stuff - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 11: Social stuff

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

05 November 2013 | Denemarken, Århus

Hej!

Even voor ik het vergeet, bedankt voor alle mailtjes/appjes/kaartjes, superleuk! Ik heb alle kaarten in mijn kamer gehangen met allemaal foto’s van thuis, dus nog steeds geen heimwee, hehe. Mijn laatste ‘normale’ maand in Denemarken is alweer aangebroken. Mag ik het nog een keer zeggen? `Time flies´ en: ‘Ik wil nog niet terug’! Deze maand heb ik nog gewoon colleges, een tentamen voor Deens en een presentatie. Heel december ben ik vrij en ga ik dus backpacken in Finland en in januari heb ik tentamens en twee weken de tijd om de rest van Denemarken nog te zien. Voorlopig nog niet écht thuis dus, maar het einde van de laatste studiemaand hier en dus ook het afscheid nemen van vriendinnetjes die niet meer terugkomen na kerst komt nu wel heel erg dichtbij. Wil ik nog niet aan denken!

Afgelopen week heb ik nauwelijks in de boeken gezeten, maar wel heel veel leuke dingen gedaan. Donderdag had ik de meest bijzondere yoga les ooit. Het hele yoga gedeelte was prima, lekker actief en de spieren losmaken (wat ook wel mocht na de tentamens en het rustig aan doen vanwege mijn voet) maar je kent me.. Ik ben niet zo zweverig en ik kan niet stilzitten en naar andermans ge-adem (lees: gesnuif) luisteren , dus mediteren is niet mijn ding. De docent echter, nam daar uitgebreid de tijd voor. “Make contact with your enviroment. Feel your breathing. Feel you feet, feel your legs, feel your genitals..” WAIT, WHAT?! Omdat niemand lachte, dacht ik dat ik de enige was die ‘genitals’ had gehoord en dat een beetje vreemd vond, maar na de les vroeg een vriendinnetje van mij zich precies hetzelfde af.. Toen we aan het einde ook nog mantra’s gingen zingen voor ‘intiemer contact’ had ik helemaal het idee dat ik in de verkeerde ruimte was beland en dit was abosluut mijn laatste yogales hier. (Overigens bevestigde meerdere mensen dat dit niet helemaal normaal is bij ‘chill out yoga’, dus het lag niet aan mij). Bijzondere donderdagavond dus!

Vrijdagavond was het tijd voor J-dag en ben ik met een paar vriendinnetjes naar een vrijdagbar gegaan om dit te ‘vieren’. Een vrijdagbar is de bar van een studie waar (heel verrassend) op vrijdag bier gedronken wordt en het is het belangrijkste sociale aspect in het Deense studentenleven en dus echt heel gezellig en druk (vergelijkbaar met in Nederland studentenverenigingen). J-dag is een commerciële feestdag, waarop ‘gevierd’ wordt dat het kerstbier in de supermarkten verkocht wordt. Dit valt altijd op de eerste vrijdag van november en wordt gevierd met kerstmuziek, kerstaccessoires en veel gratis Jule-bier om 21.00 ‘s avonds. Een goed feestje dus, maar zo opvallend dat alle Denen gaan zitten zodra ze banken/stoelen en een tafel zien. Wij, internationals, hadden ons de dansvloer dus toegeëigend. Volgende keer neem ik voorbeeld aan de Denen, want na drie uurtjes fanatiek losgaan op Deense kerstmuziek sliep mijn been en ben ik dus maar naar huis gefietst. Met een kerstmuts op en me een weg banend door de dronken Denen. Ik blijf me absoluut verbazen over het contrast tussen een nuchtere, verlegen Deen en de dronken, handtastelijke Deen.

Zaterdagavond was er een Halloween feest in het kollegiem van een mijn vriendinnetjes, dus het plan was om eerst bij haar te eten en dan eventueel door te gaan naar dat feestje, maar iedereen had z’n portie alcohol wel gehad op J-dag dus de avond eindigde vroeg na een lekkere en gezellige maaltijd. Ook op zondag heb ik weer samen gegeten met vriendinnetjes, heel gek, we kennen elkaar allemaal nog helemaal niet zo lang, maar het voelt heel vertrouwd en ik weet zeker dat ik iedereen enorm ga missen. Raar idee dat ik sommige misschien nooit meer ga zien, al heb ik iedereen geloof ik aardig enthousiast gemaakt over een master in Utrecht, haha!

Maandag had ik besloten dat het normale leven weer begon, maar voordat ik mijn klaslokaal had gevonden was ik al drie keer verdwaald en 20 minuten te laat dus dat heb ik de rest van de dag maar even gelaten voor wat het was. ’s Avonds wel naar Deense les gegaan, want we hebben volgende week al een examen! Voor dit examen moet je twee keer een paar minuten iets vertellen (over jezelf/je familie/je dag/je maaltijden), drie boeken samenvatten en vragen stellen over een plaatje. Hoewel mijn niveau Deens iets boven het gemiddelde van de klas ligt en de hele test dus wel goed komt, heb ik nog geen van de boeken gelezen. Weekendplan! Volgende week kunnen we ook beginnen met het volgende niveau Deens, maar ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen.

En ook vandaag ben ik niet helemaal geslaagd in al mijn studieplannen, maar heb ik wel een hele leuke dag gehad! We zijn begonnen met een brunch in een café in het centrum. Dit was een all you can eat morning buffet met griekse yoghurt en muesli, broodjes, kaas&vleeswaren, vers fruit , jam en eieren. Superlekker en heel gezellig. Ik mis het samen eten/in de stad eten in Utrecht wel een beetje, maar dat heb ik de afgelopen dagen dus goed ingehaald! Daarna ben ik nog met iemand de stad in geweest en ik heb nog nooit zo veel tijd gespendeerd in de H&M. Het begint hier enorm af te koelen en mijn Nederlandse winterkleding is gewoon niet warm genoeg (tenzij ik laagjes over elkaar heen trek, maar een of twee warme truien erbij is wel zo praktisch) en zeker niet met het oog op Lapland in december. Volgens mij heb ik wel 100 truien gepast en uiteindelijk ben ik met alleen een sjaal naar huis gegaan. Mijn favoriete winkels hier zijn de Only, Vero Moda en Weekday (alledrie Scandinavisch en de eerste twee zijn anders dan in Nederland) dus ook daar zijn we nog even langs geweest en daarna hebben we een lange wandeling naar huis gemaakt. Heel lekker om buiten te zijn,want ondanks de kou hebben we nauwelijks regen en scheen het zonnetje lekker. Thuis ben ik meteen de keuken ingedoken voor wederom een gemeenschappelijk diner (lekkerste lasagne ooit gemaakt, zonder room en koeienkaas!) en daarna zijn we naar Floorball gefietst. Gelukkig ging de training deze week veel beter en we beginnen nu ook wat meer aan tactiek en techniek te werken, waardoor de wedstrijdjes interessanter worden. Ook heeft mijn coach, een masterstudent politieke wetenschappen, me best wel enthousiast weten te maken over haar master en masters in Denemarken (je hebt hier bijvoorbeeld standaard mogelijkheid tot een uitwisseling in je master en er drie jaar over doen is perfectly fine), dus wie weet… Ben in ieder geval vooral heel blij dat mijn been alweer een stuk beter voelt.

Wil ik afsluiten met dit citaat van Van der Kadden in de Quest Psychologie: 'De Scandinavische landen hebben de drie R's die ideaal zijn voor emigratie: rust, ruimte en rijkdom. Dat biedt het meeste toekomstperspectief'. En dat is precies hoe ik Denemarken (en Noorwegen) so far ervaar!

Liefs,

Ps. Foto’s komen morgen op dropbox!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 33357

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: