Week 10: Survived x3 - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 10: Survived x3 - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 10: Survived x3

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

29 Oktober 2013 | Denemarken, Århus

Woehoeee ik leef nog! Dit waren de meest stress volle 24 uur van mijn hele verblijf in Denemarken so far. Ik had namelijk dinsdag een mondeling examen als afsluiting van mijn vak ‘Analysis of the European Union’. Mondelinge examens zijn heel normaal in Denemarken en ze hebben er zelfs tradities omheen. Zo ligt er op tafel een groen tafelkleed, dit zou studenten rustig maken. Deense studenten vertelden me dat ze dat groene kleed ook op de basisschool en middelbare school op tafel hadden! 24 uur voor je examen kan je je vraag ophalen bij het secretariaat, maar omdat het mondelinge examen niet alleen een presentatie is van je vraag maar ook een ondervraging over het hele curriculum had ik het grootste deel van de week al in de bibliotheek gezeten. So good dat je met je collegekaart ook buiten openingstijden gewoon alle gebouwen in kan! De studieruimte is heel relaxt, je hebt een grote tafel die afgeschermd is, ruimte om je boeken netjes weg te zetten en een eigen lamp. Enige minpuntje is dat het naast een van de toegangswegen is dus je niet even een raampje kan openzetten, want dat is alsof je je tafel naast de snelweg zet. Ook mag je overal in de bieb eten, zo lang je de boeken netjes laat. De bibliothecaris geloofde mijn verhaal over muizen in de UB Binnenstad niet eens, haha! Maar deze bibliotheek is ook in een nieuw pand en niet aan de Utrechtse gracht..

Goed, wat doe je op het moment dat je een vraag krijgt? Ik had dit natuurlijk van tevoren helemaal uitgedacht, alleen kostte het begrijpen van mijn vraag véél meer tijd dan ingecalculeerd. Hij was namelijk heel raar geformuleerd en over een onderwerp wat ik niet zo goed snapte (wat opzich positief was, want bij het voorbereidde gedeelte mag je aantekingen erbij houden), maar met hulp van mijn studiegroep en van Myrthe via skype had ik na 4 uur eindelijk een presentatie en kon ik naar huis om te slapen. De volgende ochtend zat ik weer vroeg op de uni en heb ik het hele curriculum nog een keer doorgenomen en mijn presentatie twee keer geoefend. Mijn studiegenootjes hadden er alle vertrouwen in (en ik in hun, wow, het niveau lag echt hoog!) dus ik was niet eens heel gestresst voor mijn examen. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar voor en wil je het examen hebben. Alles liep uit en om 4 uur was ik eindelijk aan de beurt. Dor mijn docent werd ik geïntroduceerd als: this is Charlotte, from Amsterdam (I AM NOT FROM AMSTERDAM). Er zijn twee examinatoren, je eigen docent en een externe (de mijne was uit Kopenhagen ,een hele mooie Viking die een heel leuke lach had). Over mijn presentatie kreeg ik een paar vragen (ik heb alle vragen beantwoord door termen en auteurs op ze af te vuren) en daarna was het tijd voor het vrije gedeelte dat je pas tijdens het tentamen te horen krijgt: voor mij een discussie over de Griekse crisis. Omdat ik een economie student ben was het heel verleidelijk om mijn mening te geven en het vanuit een economisch standpunt te benaderen. Het was echt een heel aangename, interessante discussie. Uiteindelijk heb ik een 10 gekregen, wat gelijk staat aan een Nederlandse 8 of 9! Ik had dit wel een beetje verwacht omdat Deense studenten hadden gezegd dat het meer een ondervraging is als je tussen de 7 en de 10 zit en meer een discussie als je tussen de 10 en een 12 zit. Ik had helaas geen 12 (het hoogste cijfer) gekregen omdat ik niet analytisch genoeg was, wat ik ook wel verwacht had. In ieder geval, de docent zei dat dit echt heel goed was en dat ze het een genoegen vond om mij in de klas te hebben gehad en dat ze kon merken dat ik het Deense educatiesysteem waardeer. Heel leuk om te horen en ik ben heel blij met mijn cijfer!

Het volgende punt wat ik overleefd heb is de storm. Zoals jullie in Nederland wel gemerkt hebben, was het heel stormachtig weer op maandag. ‘Mange steder med vindstød af orkanstyrke’, las ik in het Deense nieuws. Er zijn hier windstoten van 180 km/h gemeten en het kostte me twee keer zo lang om thuis te komen omdat fietsen gevaarlijk was. Er waren elektriciteitskabels neergekomen, de straatverlichting werkte niet, overal vlogen takken, veel wegen waren afgesloten vanwege gevallen bomen en vlak in de buurt is een dak van een flat afgewaaid. Best wel scary. Gelukkig was het hier kort maar krachtig in Jylland, maar andere plekken in Denemarken hebben er veel meer last van gehad, met orkaanwinden, alle bruggen waren afgesloten, het OV reed niet meer en ook hier is helaas een dode gevallen.

Het laatste dat ik overleefd heb afgelopen 1.5 week is mijn familiebezoek (mwuhaha). Op zondag kwamen ze aanrijden met heel veel eten (believe it or not, het meeste is al op/uitgedeeld) en cadeautjes van oma en na een koffie zijn we naar hun huisje in Gjern gereden. Omdat de Denen hun vakantie net gehad hadden, was het compleet uitgestorven. In Gjern hebben we gewandeld, foto’s gemaakt en zijn Anne Carlijn en ik in de jacuzzi geweest. ’s Avonds hebben we ‘echt Deens’ frikadeller, een groentemix van pastinaak/wortels/uit en aardappels gegeten. Ik ben geen groot fan van de traditionele deense keuken, moet ik zeggen, maar gelukkig zijn hun taarten the best! Dinsdag zijn we naar Ebeltoft gereden, volgens mijn Lonely Planet was daar een enorm bos, maar die hebben we dus even gemist.. Wel hebben we koffie (veel koffie) gedronken in een wel heel traditioneel Deens tentje, waar ik zelfs Deens heb gepraat met de eigenaar. Het zag eruit als terug naar 1810 en de eigenaar kwam koffie schenken uit een koffiepot met zijn schort voorgebonden. Daarna hebben we daar een beetje rondgewandeld, een hotdog gegeten en zijn Joris en Ron het Jylland Fregatten op geweest. Pittoresk dorpje, maar in Denemarken is het toeristisch seizoen echt afgelopen na de ‘aardappelvakantie’ en ik denk dat je dat wel merkte. Veel musea bijvoorbeeld zijn gesloten of hebben beperkte openingstijden en ook winkels en restaurants sluiten hun deuren vroeg. Woensdagavond zijn we uit eten geweest voor mamma’s verjaardag, heel opvallend hoeveel mensen uit eten gaan in Denemarken, aangezien het niet een van de meest betaalbare dingen is om te doen hier, maar het hele restaurant zat vol!

Het enige minpuntje de afgelopen week was dat mijn ‘piano’voet heel erg begint te protesteren tegen sporten en kou en mijn onderbeen dan veranderd in een slepend, gevoelloos blok tijdens een training. Zelfs bij de (indoor) floorball trainingen en dat is zo super frustrerend dat ik het gewoon even wilde delen (geloof me, dat hele piano verhaal klinkt nog 10 keer zo raar in het engels). Het is te overzien om niet meer buiten hard te lopen en floorball alleen de individuele oefeningen te doen, maar leuk is natuurlijk anders. Om te voorkomen dat m’n fysiotherapeut een van de eerste personen is die ik in Nederland ga zien dus maar voorzichtig aandoen maar ik vind het na 2 jaar toch wel eens tijd worden dat dat been weer normaal gaat doen, haha.

Over op de orde van de dag! Vorige week ben ik begonnen met mijn nieuwe vak, History of the Idea of Europe. De basis sluit heel erg aan bij wat ik bij taal- en cultuurstudies heb geleerd wat geschiedenis betreft dus dat was wel een relaxt begin. De docent is fantastisch, hij is minstens zo goed en enthousiast als mijn geschiedenisdocent op de middelbare school, van wie ik groot fan was, en hij heeft een grijze paardenstaart (ook al is hij pas half/eind 20) en hij had de eerste les het lelijkste hawaii shirt aan dat ik ooit gezien heb. Het vak is heel interessant, een beetje saai af en toe door zoveel jaartallen en door mijn tentamens loop ik iets achter, maar gelukkig hebben we een 10-day written exam dus niet zo veel leerwerk.

Komende maand zijn er gemeenteverkiezingen in heel Denemarken en als europees burger mag ik daar ook voor stemmen. Lijkt me wel een hele ervaring, als ik tijd heb om me erin te verdiepen dan ga ik de partijprogramma’s opzoeken (ik weet al dat SF waarschijnlijk niet mijn partij is, het lijkt qua woord op SP en ze gebruiken ook een rode tomaat) en anders ga ik denk ik blanco stemmen. Gewoon voor de ervaring van hoe stemmen in het buitenland gaat. Er wordt in ieder geval enorm veel visuele campagne gevoerd, aan werkelijk elke boom en lantaarnpaal hangen meerdere posters. De posters zijn niet schreeuwerig, of leuzen, maar allemaal dezelfde opmaak: foto, naam, partijnaam. Onder andere de Nederlandse Ambassade organiseert een informatieavond over de verkiezingen.

En dat was alweer mijn 10 weken en paar dagen in Denemarken! Vi ses!

ps. Mijn beide simkaarten werken niet (goed) meer, waardoor ik slecht mobiel bereikbaar ben en whatsapp berichten krijg ik niet altijd binnen. Persoonlijke of dringende berichtjes dus graag via facebook of mail, tot ik dit heb opgelost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 33365

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: