Noorwegen part II - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Noorwegen part II - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Noorwegen part II

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

18 Oktober 2013 | Noorwegen, Oslo

Het tweede deel van mijn Noorwegen verslag! Ik zat net in de trein richting Göteburg, suuuuper verleidelijk om daar pas uit te stappen want het reizen bevalt wel, maar helaas hoefde ik maar tot Rygge vanwaar ik het vliegtuig neem naar Århus. Vanavond weer in mijn eigen bedje dus.

De treinreis van Bergen naar Oslo was surreëel mooi. Je rijdt dwars door de fjorden en bergen en overal zie je fjordmeren en bergbeekjes en omdat ze allemaal zo helder zijn heb ik zelfs vissen zien zwemmen vanuit de trein. De trein was heel relaxt, lekker veel ruimte en stopcontact + wifi, dus de 7 uur durende treinreis was zo voorbij. Heel grappig om te zien hoe het landschap verandert, van ruige bergen naar platteland naar lieve bergjes, soms ben je meters hoog, kom je een gletsjer tegen en opeens rij je de grote stad Oslo binnen. Mijn eerste indruk van Oslo was ‘wow, al die gebouwen.. Dat is net Tokyo of Times Square in het (heel) klein’. De omgeving rondom het station is namelijk heel modern, veel hoge en glazen gebouwen met bijbehoren lichtadvertenties. In de bus naar het hostel echter, zag ik ook de oude kant van Oslo. Oslo is heel mooi en lekker druk. Opvallend is dat er veel Roma en Somaliërs zijn. Veel gebedel dus, maar ook straatmuziek en dat heeft wel wat. Het is in ieder geval veel levendiger dan in Århus op straat.

Ik had per ongeluk een ander hostel geboekt dan ik dacht dat ik geboekt had, dus het lag net iets buiten het centrum. Er was een enorme slaapzaal voor 26 meisjes en de eerste nacht sliepen we er maar met z’n drieën. Best creepy want het leek net een verlaten weeshuis zo, haha. De andere twee meisjes zaten er geloof ik een soort semi-permanent, ik heb ze in ieder geval geen een keer de kamer af zien gaan en ze deden ook niet zoveel moeite om hoi of doei te zeggen. De eerste nacht was echt verschrikkelijk, ik was zo moe maar kon geen oog dicht doen omdat de Queen B van de twee naast het lichtknopje lag en de hele nacht óf snurkte óf het licht aan deed en om 6.30 besloot dat het ochtend was en keihard muziek ging afspelen. Gelukkig was de tweede nacht de hele slaapzaal vol en was ik niet de enige die het irritant vond en durfde iemand anders er wel iets van te zeggen. Het hostel viel dus best wel tegen, maar in Oslo heb ik me prima vermaakt.

De eerste avond heb ik wat rondgelopen in de stad en voornamelijk foto’s gemaakt van het Opera gebouw. Heel mooi en vanaf het dak had je uitzicht over het Oslofjord en de stad. Eigenlijk wilde ik nog naar een voorstelling (speciale studentenkortingen!), maar behalve dat ik geen gepaste kleding had was ik ook zo moe dat ik bang was dat ik in slaap zou vallen, haha. De Opera heb ik dus overgeslagen maar ik ben wel naar een heleboel musea geweest! De woensdag begon met een rondwandeling bij de Akershus Festning. Een eeuwenoud kasteel en vanaf de muren heb je uitzicht over het Oslofjord. Er liepen echt opvallend veel van die bewakers rond, maar ik heb niet helemaal kunnen achterhalen of het kasteel überhaupt nog gebruikt wordt voor iets anders dan musea. Na de vesting heb ik mijn Oslo Pass (24 uur gratis musea en OV) gekocht en het eerste museum was het World Peace Center. In Oslo wordt de Nobelprijs voor Vrede uitgereikt en dit museum is daaraan gewijd. Op de benedenverdieping was een tentoonstelling over wat de wereld eet en dat was heel indrukwekkend, om de foto’s van een afrikaanse familie naast die van een Amerikaanse te zien. De tweede verdieping ging over de Nobelprijs van Vrede die naar de EU was gegaan, wat natuurlijk heel goed aansloot bij mijn studie. Na dit museum wilde ik naar het stadshuis, naar de plek waar de prijs wordt uitgereikt, maar dat was helaas gesloten dus ben ik naar het Paleis gelopen. Hier woont iemand van de Koninklijke familie nog (geen idee wie, ze hebben een koning dus ik denk dat hij het is?) en toen ik bij hun voordeur aankwam stond er net iemand op het punt te vertrekken. Uiteraard heb ik 15 minuten staan wachten tot de garde had getoeterd en de hele stoet het paleis had verlaten, zie foto’s. Geen idee wie het was, of het iemand was en wat het was, maar ach.. Ik had wat tijd te doden ;).

Hierna ben ik naar het Austrup museum gegaan, een museum dat onder particulier initiatief is gebouwd en wordt onderhouden en gericht is op moderne kunst. De tentoonstelling waar ik heen was was een typisch geval van ‘geen flauw idee wat de kunstenaar hiermee bedoelt’ en het museum zag er van buiten beter uit dan ik het van binnen vond. In het café was een stel een borstverkleining aan het bediscussiëren en aan het bespreken wie met wie was vreemdgegaan. Beste Nederlanders, pas op met wat je in het openbaar bespreekt, er kunnen namelijk altijd landgenoten zitten..

Als laatste op de donderdag (productieve dag he) ben ik naar het Vigeland park geweest. Hier staan zo’n 250 beelden van Vigeland van mannen, vrouwen en kinderen en het ene beeld is nog bizarder dan het andere. Het park dat eromheen ligt was ook heel erg mooi, helemaal in herfstkleuren en vallende blaadjes. Ik was nogal moe van mijn gemiste nacht slaap dus ik ben op een bankje gaan lezen tot het te koud werd en toen richting het hostel gegaan.

Vanochtend wilde ik naar de Kathedraal. Ik heb daar elke dag voor een dichte deur gestaan en vanochtend weer, dus die heb ik uiteindelijk niet van binnen gezien. Wel nog het Nationale Theater, het Parlementsgebouw, de winkelstraten en het Contemporary art museum dat ik echt heel erg gaaf vond. Er was een tentoonstelling van Slettemark, die heel rare dingen maakt maar wel heel creatief. Contemporary art blijft toch altijd mijn favoriet, vooral protestkunst. Er waren nog een paar andere dingen die ik graag wilde zien, maar die gesloten waren deze week (oa National Gallery en het Munch museum) . Misschien dus nog een keertje terug naar Oslo!

Oslo is een enorm mooie stad, heel bizar dat de hoofdstad van een land midden in de natuur en fjorden ligt en eigenlijk is heel Noorwegen fantastisch. Heel gelijk aan Denemarken wat dagelijks leven betreft, maar de mensen zijn veel spontaner en vrolijker en de natuur mooier. Alles in Noorwegen is zo schoon en goed georganiseerd en goed onderhouden. Er waren ook een heleboel constructiewerkzaamheden overal (natuurlijk het ideale seizoen om te doen, voor de sneeuw en na de toeristische zomerdrukte). Wederom enorm geluk gehad met het weer, hoewel de lucht behoorlijk grijs was heeft het totaal niet geregend en had ik in Bergen en vandaag in Oslo zelfs spijt dat ik mijn zonnebril vergeten was. Ook het alleen backpacken is goed bevallen, in Bergen heb ik heel veel mensen leren kennen op de kamer (voordeel van een kleinere kamer!) en een avond in de keuken doorgebracht met twee Nederlanders, in Oslo was het wat minder maar heb me geen moment verveeld. Iedereen die ik tegenkwam heeft zoveel gereisd en het is echt leuk om over je reizen te praten en tips uit te wisselen. Nu weet ik dat ik echt een hoofdzaklamp, een sneldrogende handdoek en wat andere handige dingetjes nodig heb, dus mocht iemand nog niks weten voor mijn verjaardag.. Haha ;).

Nu zit ik te wachten op een piepklein vliegveldje, lekker vroeg want in tegenstelling tot Scandinaviërs ken ik wel stress (joh echt?!), dus mooi tijd om aan mijn eerste Deense boek te beginnen en me mentaal voor te bereiden op het bezoek van mijn familie in Århus!

ps. Hierbij de link naar mijn tv-debuut http://vimeo.com/77160715 . Het 7 minuten durende interview over European Studies aan de Aarhus Universiteit. Excuses voor mijn ongekamde haar, het was een vroege ochtend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 33359

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: