Noorwegen part I - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Noorwegen part I - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Noorwegen part I

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

15 Oktober 2013 | Noorwegen, Bergen

Yaay, eindelijk backpacken! In Denemarken is het deze week aardappelweek, wat een vrije week voor de hele regio betekend omdat de kinderen vroeger moesten helpen met aardappels rooien. Van deze gelegenheid heb ik dus gebruik gemaakt om te gaan backpacken, helemaal in m’n uppie!

De reis begon zondag om 12 uur in Aarhus (en eindigde ruim 24 uur later in Bergen), gelukkig bood mijn huisgenootje aan om me naar het station te brengen, want op de fiets met een grote backpack op je rug en een rugtas op je buik.. Niet zo praktisch! Ik hou van reizen met de trein in Denemarken, de treinen zijn op tijd, rustig en comfortabel, wat fijn was aangezien Aarhus-Hirsthals 2.5 uur in de trein is exclusief de tussenstop van een uur in Hjørring. In Hjørring heb ik veel boodschappen gedaan omdat ik hoorde dat Noorwegen zo duur is. Another good thing about Denmark: er zijn overal supermarkten en openbare toiletten, dus ik kon twee vliegen in een klap slaan. Al kostte het me wel de nodige moeite om mezelf met twee grote tassen een wc in te wurmen.. Over Noorwegen en supermarkten gesproken, omdat Denemarken relatief goedkoper is dan Noorwegen stromen de Noorse koopjesjagers met bosjes tegelijk Hirtshals in, waardoor er in dat mini-dorpje niks te doen is, maar wel 5 supermarkten in een straat staan.

Mijn 4 uur in Hirtshals heb ik doorgebracht in een bar. Zodra ik mijn lonelyplanet op tafel gooide had ik de volle aandacht van de barman, die zichzelf nogal een wereldreiziger vond (hij was overigens zo’n 40 a 50, geen huwelijkskandidaat dus) en me het ene na het andere drankje in schonk. Aan het einde van de dag hoefde ik maar 20 krøner af te rekenen terwijl ik zeker voor 100 krøner aan koffie en bier had gehad! In de bar leerde ik twee andere backpackers kennen die dezelfde boot moesten hebben, dus rond half 8 hebben we samen een taxi naar de boot genomen. Zij hadden wel een hut geboekt (ik een lekker billige slaapstoel) en gelukkig mocht ik daar mijn tas achterlaten. De rest van de avond hebben we doorgebracht met uitzicht op het amusement van de boot (country muziek, heeeel fout) tot zij naar hun hut gingen en ik op zoek naar mijn stoel. Die zoektocht duurde zooo lang, de boot was namelijk enorm en heel onoverzichtelijk en achteraf (toen ik de hulp van de receptie had ingeschakeld) bleek dat de deur die ik moest hebben van binnenuit op slot was gedaan.. Mijn stoel stond in een zaal met tientallen andere stoelen, al sliep bijna iedereen op de grond. Ik heb de stoel nog wel geprobeerd, maar ben uiteindelijk ook op de grond gaan liggen met mijn rugtas als kussen en mijn jas als deken. Het echte afzien is begonnen ;).

Om 7 uur ’s ochtends voeren we Stavanger binnen, waar de boot kort stopte voor nieuwe passagiers en het hele dek afgeladen was met mensen die foto’s van de zonsopgang aan het maken waren. Je ben toerist of je bent het niet, dus ook ik stond ertussen en heb mooie foto’s gemaakt. De rest van de dag heb ik met de twee andere backpackers een beetje doorgebracht op het binnendek en buitendek. Onderweg zagen we echt de mooiste dingen, voor mij het hoogtepunt qua panoramaatjes was toen we onder een brug doorvoeren in de mist. Je zag dat de brug van de berg afkwam maar niet dat hij ergens aankwam, heel erg gaaf (zie foto’s). Ik kan iedereen aanraden om naar Noorwegen te gaan per boot, het kost misschien wel veel tijd (16.5 uur) maar je ziet onderweg zulke mooie dingen!was superchill dat ik mensen had ontmoet om de bootreis mee door te brengen en het was heel gezellig! Zij gingen vandaag al naar Oslo met de trein (wat ik morgen ga doen), dus toen we rond 13.15 aankwamen in Bergen hebben we afscheid genomen en ben ik op zoek gegaan naar mijn hostel.

Ik verblijf hier in het YMCA hostel Bergen (it’s fun to stay at the…), enigszins dubieus hostel (we hebben al een kakkerlak gekilled) maar mijn bed ligt prima en er is een waterkoker en een keukentje op de kamer, dus heel chill. Na een snelle opfrissessie in het hostel ben ik naar het fløibanen station gelopen, vanwaar een gondel naar de top van de fløyen vertrek waar je een FANTASTISCH uitzicht hebt over Bergen, de bergen (gooooh waarom zou Bergen Bergen heten?!) en de fjorden. Hoofdletters ja, want het is een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Ook was het superlekker weer, en dat voor een stad die bekend staat om minimaal 275 dagen per jaar regen. Teruggehiked naar het centrum langs allemaal mooie huizen die tegen de bergen zijn opgebouwd en een beetje rondgedwaald door Bryggen. Dit is het oude centrum van Bergen met houten gekleurde huisjes van de Hanzehandelaren. Superleuk, want mijn stad in Nederland (Hattem) is ook een Hanzestad en zat dus in hetzelfde handelsverbond als Bergen. Zo ver van huis en toch zo dichtbij (en nog steeds geen heimwee ;)). Heel indrukwekkend hoe oud en goed geconserveerd alles is, zelfs de MacDonalds (Noorse vestigingen van MacDonalds zijn de duurste ter wereld!) is in een pand uit 1710. Na mijn rondje met verplichte fotonummertjes ben ik in een restaurantje gaan zitten, aangezien ik echt de energie niet meer kon opbrengen om zelf te koken. Superlekker eten, maar buiten de deur eten in Noorwegen is nou niet echt betaalbaar. Eenmaal terug in het hostel kennis gemaakt met mijn kamergenoten voor die nacht, een zwitsers koppel dat al in Oslo was geweest en mij hun foldertjes/kaarten gaf en een heleboel tips, heel chill. Ook zij namen vandaag al de trein terug naar Oslo om vandaar uit naar huis te vliegen.

Vanochtend ben ik eerst nog een keer het oude gedeelte van Bergen doorgeweest, begonnen met een ochtendwandeling langs de vestiging. Niet heel boeiend, maar wel okee. Het dak van een van de kastelen was eraf geblazen toen een Nederlands schip explodeerde in de haven. Nice to know, uh ;). Omdat het off-season is, zijn niet alleen een heleboel dingen goedkoper, maar zijn er ook veel dingen dicht of hebben ze beperkte openingstijden. Om 11 uur kon ik pas het eerste museum in, een huis uit de hanzetijd. Omdat ze in Bergen bekend stonden vanwege de gedroogde vissen, hingen er overal gedroogde vissen en er was nergens licht. Ik ben al niet de grootste held op aarde, maar ik vond dit echt eng haha en heb me ongeveer vastgeklampt aan twee vrouwen die toevallig ook in het museum waren. ’s Middags het nieuwere gedeelte verkend, begonnen bij de vismarkt, ik had heel erg zin in fish&chips maar 12 uur was nog een beetje vroeg, dus dat ga ik misschien zo doen. Vervolgens zag ik een grote rode kerk dus ben erheen gegaan, thank God was die open aangezien het best wel een klim was. De kerken zijn hier van binnen van hout gemaakt en daardoor hebben ze een veel warmere uitstraling dan Nederlandse kerken. Na de kerk ben ik eerst naar het theatergebouw gelopen en daarna afgedaald naar een grote vijver waar de musea omheen liggen. Van de 4 musea waar ik in kon heb ik er 2 bezocht (ze waren namelijk echt enorm en voornamelijk gericht op 1500-1900, niet mijn tijdperk vriend), waar voornamelijk doeken van Munch (bekend van ‘the scream’) en andere Noorse schilders hingen. De musea zijn hier heel mooi, wel een beetje een doolhof maar er hing genoeg informatie over de schilderijen en de belichting was echt heel goed.

Na mijn culturele uitstapje heb ik een poging gedaan om op en bankje te zitten en een boek te lezen, maar ondanks dat het nog steeds droog is, is het een heel stuk kouder dan gisteren en heb ik dat maar een half uurtje vol gehouden. Mijn wandeling terug ging langs het station om mijn treinkaartje naar Oslo op te halen, langs de Kathedraal die uiteraard al dicht was, langs een kerstwinkel (de kerstkitsch valt hier enorm mee, het is vooral erg lelijk) en weer terug naar het hotel. Het centrum van Bergen is niet zo groot, dus je hebt eigenlijk geen OV nodig. Mijn nieuwe roommate komt uit het Franstalige gedeelte van België en is nu een badkamerconcert aan het geven, haha.

Vind ook Noorwegen tot nu toe fantastisch, hoewel ik wist dat de natuur heel mooi was had ik niet zo heel hoge verwachtingen van de backpackcultuur hier, omdat het geen traditioneel backpackland is vanwege de kou en hoge prijzen. Maar heb al heel veel superleuke gesprekken gehad en aardige mensen leren kennen en kijk er heel erg naar uit om morgen de trein naar Oslo (mooiste treinreis ter wereld!) te nemen. Volgende bericht vanuit Oslo dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 33358

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: