Week 7: Crazy Cold Skagen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 7: Crazy Cold Skagen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 7: Crazy Cold Skagen

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2013 | Denemarken, Skagen

Lieve allemaal,

Groetjes vanaf het alsmaar kouder wordende Denemarken! Dit weekend heb ik samen met 3 vriendinnetjes doorgebracht in Skagen, het aller-noordelijkste puntje van Denemarken, vanwaar je toegang hebt tot Grenen: de plek waar de Noordzee en de Baltische zee samenkomen.

Uiteraard had geen van ons nou echt uitgezocht hoe de treinen/kaartjes/sporen werkten, maar ons gestuntel was zo duidelijk dat elke Deen in de nabije omgeving ons meteen te hulp schoot (ik blijf erbij, Denen zijn erg op zichzelf, maar als je hulp nodig hebt doen ze werkelijk alles om je te helpen) waardoor we precies op tijd in de trein stapten. De intercity’s zijn heel luxe, comfortabel en schoon wat wel chill was omdat het 3.5 uur reizen is van Aarhus naar Skagen met een overstap in Aalborg en Frederikshavn (de connecties zijn zo slecht in Noord-Jutland dat je half Denemarken ziet voor je op je bestemming aankomt). We hadden allemaal lekkere dingen meegenomen en de reis ging best snel voorbij. We kwamen er net op tijd achter op welk station we uit moesten stappen (een station voor Skagen) om bij het hostel te komen, ik zei het al, we waren absoluut fantaaaaaastisch voorbereid haha. De DanHostels staan er bekend om dat ze van goede kwaliteit zijn en heel schoon en modern, dus een soort Deense variant van de StayOkay en het was inderdaad heel prima. We hadden de wildste avondplannen (een kampvuur maken op het strand met onze meegebrachte vier flessen wijn, een fles små blå, pizza’s en foto’s maken van de sterrenhemel) alleen gooide het weer roet in het eten. Het waaide enorm hard en toen het ook nog begon te regenen zijn we maar een pizzeria binnen gelopen en na het eten het hostel ingevlucht (overigens een hilarische tocht in blauwe vuilniszakken met een tussenstop in de supermarkt voor ontbijt). Voor het eerst echt Deens, koud, regenachtig weer, maar desondanks toch een heel gezellige avond gehad (de andere 3 dan, ik lag als een ware granny na 5 minuten te tukken).

’s Ochtends was het gelukkig een stuk droger en hebben we een taxi genomen naar de parkeerplaats van Grenen (dit klinkt heel decadent, maar er is dus nauwelijks openbaar vervoer in het noorden van Denemarken en dit was de makkelijkste en goedkoopste optie). Het was superkoud dus eerst hebben we ons helemaal dik ingepakt met muts/sjaal/handschoenen/lagen winterkleding en vervolgens zijn we begonnen aan de wandeltocht van een klein half uur over het strand en door de duinen naar het noordelijkste puntje van Denemarken. Het was lekker mistig, maar toch heel erg mooi, achter elke duin lag wel een kodak-momentje verscholen! Eenmaal bij het punt waar de twee zeeën samen komen (je ziet dit heel goed, het is een soort landtong in de zee en er komt een zee van de ene kant en eentje van de andere kant) besloten we een voet in beide zeeën te zetten. Omdat het hoog water was kon je niet zo ver en Anya en ik vonden dat we best onze broek uit konden doen om verder te lopen. Makkelijker gezegd dan gedaan want op een been hinken in een stromende zee is niet heel makkelijk, dus we hadden allebei een behoorlijk natte broek. Het was 5 graden, dus het moet er best maf uitgezien hebben, twee meisjes met dikke winterbovenkleding aan met blote benen in de zee. Yolo momentje, hehe. De terugweg was dus extra koud en hoewel we probeerden om te liften reed iedereen hard door en moesten we de hele 5km naar het centrum lopen. In het centrum hebben we ons opgewarmd met een chocolademelk in een heel leuk koffiehuisjes en een beetje rondgekeken. We hadden helaas te weinig tijd voor alle bezienswaardigheden en er was een marathon (dikke respect voor mensen die in de mist/kou/regen even 42.5 km rondhobbelen) dus sommige stukken waren afgesloten. Skagen is een heel schattig badplaatsje met allemaal lage gele huisjes en kleine straatjes. Het schijnt er maar 6 weken per jaar levend te zijn, wat dan weer jammer is, anders had ik mezelf er zo zien wonen! ‘s Middags weer 3.5 uur terug in de trein met een leuke kleine ginger baby (het is hier overigens heel normaal om je piepkleine newborn in een hele grote kar te leggen, die kar buiten neer te zetten en zelf naar binnen te gaan. Crazy, right?!), slapen, veel eten, nederlands lezen (ik had me nooit gerealiseerd hoe raar nederlands klinkt, tot nu) en we waren ’s avonds weer in Aarhus. Omdat Skagen zo ontzettend koud was, voelde het bijna als zomer!

De rest van de week was niet zo spannend als een ijskoude zee inrennen en kan ik samenvatten met:

• Hoewel ik zelf niet helemaal zeker was of ik wel door wilde gaan,heb ik me toch ingeschreven voor het Floorball team! De trainer van het tweede team vroeg dinsdag of ik met hun mee wil trainen, helaas kan dat niet wegens tijdgebrek, maar vind de sport zo leuk dat ik lekker de dinsdagen blijf hockeyen

• Denen hebben absurd veel woorden om hun familie te beschrijven: zo zou oma van mamma’s kant mijn mormor zijn en oma van pappas kant mijn farmor. Ik was de enige met gescheiden ouders en praktisch de enige met broertjes/zusjes dus ik heb veel nieuwe woorden geleerd. Ook opvallend is dat Deense kinderen de achternamen van hun beide ouders krijgen en vrouwen hun eigen achternaam houden na het huwelijk.

• We besproken op de uni mijn twee favoriete onderwerpen (genderstudies en monetaire integratie) en over het laatste hadden wij een presentatie. Om ons lange praatje goed te maken hadden we cake gebakken voor de hele klas, wat natuurlijk heel positief ontvangen werd.

En dat was het dan weer voor deze week!

Doeeeeeeei.

ps. Vergeet niet de foto's op dropbox!




  • 07 Oktober 2013 - 19:40

    Ron:

    Hoi Charley,
    Heel leuk geschreven weer; als je later groot bent en centjes wil gaan verdienen, zou je een column in een dagblad of krant kunnen gaan schrijven.
    Maar wat ik niet begrijp: Helemaal naar het Noordelijkste punt van Denemarken gaan voor mist, regen en kou. Al die moeite... in Nederland vind je dat in de herfst op de hoek van iedere straat.
    Trouwens, wat is een fles Sma Bla? Wordt dat in Denemarken gemixed, pardon ... gemixt met die flessen wijn? (Rare jongens, die Vikingen... zou Obelix zeggen)
    Maar goed, gelukkig heb je het niet meer over trouwen met een Deense Viking. Waarschijnlijk heb ik je in mijn vorige bericht overtuigd van de voordelen van Deense voetballers, die in Nederland hebben gespeeld, in Nederland wonen en Nederlands spreken.

    Al die verschillende namen voor familieleden, zoals Mormor (Moedersmoeder) en Farmor (Vadersmoeder). Wat is het Deens voor leuke stiefvader (luekstiffar?) en wat voor boze stiefmoeder (bozstifmor?).En voor leuke stiefdochters en boze stiefdochters.... :)

    Tot over twee weken, dan komen we de kou trotseren daar.
    Je grappigste stiefvader (Grapstiffar)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Skagen

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 33366

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: