Week 6: Det går godt i Danmark - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 6: Det går godt i Danmark - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 6: Det går godt i Danmark

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

30 September 2013 | Denemarken, Århus

Godmorgen!

Komt ‘ie dan, mijn ‘lidt dansk’:

Jeg hedder Charlotte til fornavn og Hazewinkel til efternavn. Jeg er 20 år. Jeg kommer fra Utrecht i Holland, men jeg bor og studere i Aarhus nu. Jeg taler selvføgelig hollandsk, men også engelsk, fransk og lidt dansk. Jeg går til dansk på et sprogcenter i Aarhus: LærnDansk. Klokken 7.30 står jeg op. Jeg møder i skole klokken 8.00 og klokken 11 har jeg fri. Om eftermiddagen køber jeg ind, laver jeg hjemmearbejde og bruger jeg computer. Om aftenen, drikker jeg øl. Det går godt i Danmark, jeg er ikke forkølet.

Het tempo bij de Deense lessen ligt enorm hoog, maar het begint steeds meer te wennen. We hebben pas vier lessen gehad en we kunnen naast onszelf introduceren en vragen stellen over de afkomst van de ander, ook tellen, uitgebreider praten over jezelf en je familie, dagelijkse bezigheden beschrijven en (heel belangrijk in een land waar ze zich stipt aan de tijd houden) vragen en vertellen hoe laat het is. Opzich lijkt het heel begrijpelijk, als je zo leest wat ik hierboven heb geschreven, maar uitspraak van Deens is (niet overdreven) licht problematisch. Ze spreken namelijk niks uit of ze spreken het anders uit en daardoor is een gesprek moeilijk te volgen. Daarnaast is Deens heel melodisch met veel klemtonen en als je het niet goed uitspreekt verstaat niemand je. Als ik eerst eventjes Nederlands heb gesproken en daarna Deens is het echter al veel beter te doen, omdat het dezelfde klanken heeft als Nederlands (zelfs na 6 weken in Denemarken denk ik nog steeds af en toe een raar dialect Nederlands te horen in de supermarkt!). Ik probeer mijn Deens af en toe te oefenen, maar volgens mij wordt dat niet zo gewaardeerd en niet begrepen, haha, ze kijken in ieder geval alsof ik probeer chinees te praten. Mijn Deense vriendinnetje heeft nu als tip gegeven om mensen eerst te waarschuwen als ik Deens probeer te spreken zodat ze kunnen verwachten dat het niet vloeiend is en ze niet denken dat ik een spraakstoornis heb, hehe. So far my danish.. De rest van de week!

Mijn dinsdagen zijn altijd lekker druk (ik heb hier sowieso voor mijn gevoel veeeeel meer te doen dan in Utrecht). ’s Middags hebben we in de wiskundekantine taart gegeten, super lekker en zo cheap. De kantines zijn hier echt supergoed en behalve dat enorme stuk taart heb ik ook maar een gigantisch bord lasagne gehaald zodat ik niet hoefde te koken tussen taalles en floorball training. Na de taartdate zijn we naar Deense les gegaan waar we leerden tellen en waar ik er achter kwam dat ik een van de allerjongsten in de klas ben. Heel veel andere studenten (vooral Duitsers) nemen standaard een gap year of een paar tussenjaren voor ze gaan studeren en konden zich er niks bij voorstellen dat ik pas 17 was toen ik ging studeren. Nu heb ik wel spijt dat ik meteen ben gaan studeren, als ik hoor over hun internships en halve wereldreizen en dat maakt het heeeel aanlokkelijk om volgend jaar nog geen master te gaan doen maar eerst maar eens een jaar te gaan reizen en werken. Direct na de les ben ik naar floorball training gegaan, ik twijfel nog een beetje of ik er mee door ga omdat het niet heel uitdagend is en , dus ik ga volgende week ook bij de hardloopclub kijken. Ik mis namelijk totaal de motivatie en techniek om verder te lopen dan 10 a 15 km en trainen met een professionele trainer lijkt me een goede stok achter de deur. Genoeg te doen hier in ieder geval en ook het Studenterhus organiseert heel veel activiteiten voor internationals, dus geen tijd om me te vervelen!

Woensdag heb ik deels achter mijn bureau, deels in de studieruimte van het departement, deels op een dakterras en heel grotendeels in de bar van het Studenterhus doorgebracht met mijn studieboeken. Ik had met een vriendinnetje afgesproken om te gaan studeren op de uni (ik weet niet of ik een heel lui persoon ben, maar ik heb af en toe voor studie en sport echt een stok achter de deur nodig) en omdat het lekker weer was zijn we begonnen op het dakterras van de kantine in Nobelparken. Toen het te koud werd zijn we naar het Studenterhus gegaan, om daar met chocolademelk en later wijn verder te lezen. Heel gezellig die bar, met allemaal kaarsjes en kleedjes en er zaten meerdere mensen te studeren, dus dat motiveert wel. Buitenshuis studeren is iets wat ik echt wel miste uit Utrecht (waar ik de hele tentamenperiode doorbreng op USE) maar wat hier kennelijk ook heel normaal is. Er zijn superveel voorzieningen, zoals goede kantines, plekken waar je even kan slapen en veel studieruimtes. Je kan dus in principe leven op de universiteit want volgens mij zijn er zelfs douches in de kelder. Dus vanaf volgende week sluit ik mezelf op in de bieb!

Donderdag werden twee andere Erasmus studenten uit mijn klas en ik gevolgd door een cameraman voor een documentaire over Erasmus studenten die European Studies doen in Aarhus. Een hele gekke ervaring, want doen alsof je studeert/samenwerkt/het gezellig hebt/een boek zoekt is super awkward met een camera op je hoofd gericht. Daarnaast hadden we nog een interview van 8 minuten per persoon over je ervaringen maar het leek veel langer omdat ik best wel zenuwachtig was, dus ik hoop dat ik niks raars heb gezegd haha. Na een hele ochtend van interviewen en acteren gingen ze wat laatste shots nemen in de klas, wat nog ongemakkelijker was omdat de hele klas erbij zit. Niks voor mij al die camera’s! Als iemand zich ooit nog afvraagt hoe mij stil te krijgen: zet een camera voor mijn neus. Maar toch wel een hele gave ervaring, we krijgen het filmpje over een paar weken opgestuurd en als het enigszins accepté is deel ik uiteraard de link. Trouwens super raar, de andere twee Erasmus studenten krijgen bijna 3 keer zo veel Erasmusbeurs als ik (en de andere Erasmusstudent uit Utrecht), what did we do wrong?! Een andere Nederlander die de beurs ook heeft en het me kan vertellen?

Vrijdag heb ik eeeeeindelijk gewinkeld. Serieus, ik begon ontwenningsverschijnselen te krijgen en had drastisch nieuwe kleding nodig (eerste is niet volledig waar, tweede wel want het is hier nu 5-13 graden en ik had wel verwacht dat het koud zou worden, maar het is hier écht héél koud). Er zitten hier vrijwel alleen maar Scandinavische winkels en het schijnt een van de beste winkelsteden in Scandinavië te zijn. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar winkelen hier is heel relaxt. De winkels zijn groot, modern, schoon en opgeruimd en het personeel is super vriendelijk en behulpzaam. Scandinavische mode is heel ingetogen, simplistisch en clean, weinig kleur maar wel heel functioneel en goede kwaliteit. Ik kan dus niet garanderen dat mijn kast niet verder gevuld gaat worden met Scandinavische merken.. Vond het namelijk al best wel goed dat ik mezelf heb ingehouden en alleen gekocht heb wat ik echt nodig had (een nieuwe zwarte blazer, een wollen vest en een warme jeans). http://copenhannah.tumblr.com/post/14228929903/how-to-look-like-a-dane Dit artikel vat het straatbeeld heel goed samen (ook al is het iets overdreven) en ik wil die rugtas hebben!! Echt iedereen draagt hem en hij ziet er zo praktisch uit.

Zaterdag stond weer in het teken van studeren en ’s avonds hebben we met z’n allen gegeten (quiche en appelcake, looove Deense koekjes/cakejes/taartjes) en een trip naar Skagen voor volgend weekend geboekt! Eindelijk reizen! Heb er tot nu toe nog niet zoveel tijd voor gehad, want hoewel reizen binnen Scandinavië relatief goedkoop is, ben je vaak uren onderweg voor je in de volgende grotere stad bent. Toen ik thuiskwam hadden mijn huisgenoten, die naar Duitsland waren geweest voor boodschappen, een fles små blå voor me, mijn favoriete Deense drankje wat wodka is met dropsmaak. Ik ben alleen geloof ik de enige die het lekker vindt, op de Denen na.

En gister alweer de laatste dag van de zesde week, na een hele ochtend studeren heb ik met een vriendinntje een city tour gedaan die ik op mijn telefoon had gevonden. De tour leidde je langs alle street art in Aarhus en over de meeste dingen stond nog wat extra informatie. Heel interessant, leuke dingen gezien (ik ben nu nog meer fan van Godsbanen dan ik na het feest vorige week al was!) en het zonnetje scheen lekker dus helemaal prima. De Denen staan er helemaal versteld van hoe warm en droog het nog is, want hoewel het echt heel koud is, schijnt de zon wel nog steeds! Dus daar hebben we geluk mee. Ik blijf me steeds maar verbazen over hoe mooi en hoe klein Aarhus is en hoe goed de oude gebouwen met moderne gebouwen zijn gecombineerd. Het is een hele fijne, knusse stad en doet me heel erg aan Wenen denken, maar dan met een Scandinavische vibe en met minder hoge gebouwen.

Dat was mijn hele week weer, komende week heb ik nog niet zo veel gepland maar er is altijd genoeg te doen dus dat komt wel goed en natuurlijk het weekendje Skagen met 3 andere meiden.

Tot volgende week!

Ps. Mocht je het niet uit het Deens gehaald hebben: ik ben eindelijk niet meer zo heel verkouden en voel me veel beter dan vorige week!

  • 30 September 2013 - 10:17

    Myrthe:

    Oeh de volgende keer dat we gaan skypen, moet jij Deens praten! ;)

  • 02 Oktober 2013 - 14:18

    Ac:

    is die rugtas met zo'n laptop vak?!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 33368

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: