Week 5: Jeg bor i Danmark - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 5: Jeg bor i Danmark - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 5: Jeg bor i Danmark

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

23 September 2013 | Denemarken, Århus

Lieve allemaal,

Heeeeeeel erg bedankt voor alle lieve kaartjes, vind het superleuk om post te krijgen vanuit Nederland en natuurlijk ook alle reacties op mijn reisblog of per mail/whatsapp. Leuk om te weten dat iedereen zo meeleeft! Week 5 is alweer voorbijen om het cliché nog maar eens aan te halen: time flies. Zelfs als je ziek in bed ligt en je een good old Charlie rampweek hebt..

Dinsdagochtend was ik met een clubgenootje aan het appen over dat alles hier zo relaxt en gemoedelijk gaat en er totaal geen stress was. Waarschijnlijk heb ik het lot daarmee heel hard verzocht en rampspoed over mezelf uitgeroepen ;). Want hoewel het me eindelijk gelukt was om een reservering bij de wasmachine te maken (je deelt 10 wasmachines met zo’n 100 huishoudens) bleek onze pas niet meer te werken. Terug naar huis dus en gelukkig kon mijn huisgenootje dezelfde dag nog een nieuwe pas ophalen én was er een wasmachine vrij. Begin van de middag een tweede poging gewaagd met de nieuwe pas, wasmiddel vergeten mee te nemen, terug gegaan voor poging drie, om erachter te komen dat mijn fietsband lek was.. Het leek wel vrijdag de 13e! Toen mijn was veilig (nouja veilig.. daar kom ik later op terug) in de wasmachine zat ben ik het kinderdagverblijf binnen gelopen om een fietspomp te vragen Een kinderdagverblijf hier is in niks te vergelijken met de kinderdagverblijven waar ik op heb gezeten: het is veel groter, moderner, met veel buitenspeelruimte en de beveiliging doet niet onder voor die van een zwaarbewaakte jeugdgevangenis. De leidster was dan ook niet erg blij dat ik over alle hekjes geklommen was, maar leende me wel hun balpomp uit, die niet op mijn ventiel bleek te passen.. Op dat moment kwam mijn reddende engel van deze week voorbij lopen: de Nederlandse buurman. Gelukkig had hij wel een fietspomp, al bleek dat weinig uit te halen, aangezien mijn band echt lek was. Daar wist de buurman zich wel raad mee en een uur later stond hij met een geplakte band (waarvoor nogmaals duizendmaal dank) weer voor de deur, maar ook met het nieuws dat de buitenband gescheurd was en ik dus voorzichtig moest zijn met de fiets.. Wordt verderop vervolgd..

Hoe het met de was is afgelopen? Laat ik het houden op de volgende tip: stop geen blauwe pyjama bij witte lakens in de was, tenzij je lichtblauwe lakens wel okee vindt.

Gelukkig heb ik de dag wel leuk af kunnen sluiten, namelijk met mijn eerste Deens les! We zitten met heel veel Duitsers en Nederlandssprekenden in de klas en het tempo ligt enorm hoog. Na twee deense lessen kunnen we al praten en vragen stellen over elkaars naam, afkomst, huwelijksstatus, welke talen je spreekt en dergelijke. Het lastige van Deens is dat uitspraak en schrijven helemaal niet overeenkomen en dat je heel veel klanken anders uitspreekt dan in elke andere taal die ik ken. Ik vind het wel echt heel leuk om eindelijk weer eens een nieuwe taal te leren en vier uurtjes Deens per week + een beetje huiswerk is precies genoeg. Volgende blog in het Deens dus ;).

Donderdagavond hadden we de Viking party in het Studenterhus. Van tevoren heb ik samen gegeten met een paar vriendinnetjes en hun vriendjes die op bezoek waren. Ik voelde me daardoor wel het eeuwig vrijgezellen kattenvrouwtje en misschien was het best wel een goed excuus geweest om een leuke Deen uit te nodigen zodat ik ook een dinerdate had, haha! Het feest zelf was wel leuk, er waren veel studiegenootjes, meisjes die ik bij Deens had leren kennen en andere mensen. Alles is hier wat losser en makkelijker, omdat je niet gebonden bent aan een vereniging oid en iedereen gaat naar min of meer dezelfde feestjes dus je komt altijd wel leuke mensen tegen. Heel gezellig en iedereen (her)kent elkaar dus dat is ook makkelijk! Wij waren niet verkleed, maar de moeder van een van mijn studiegenoten had een vikinghelm voor hem gebreid en sommige anderen hadden hoeden gemaakt van aluminiumfolie, heel creatief. Het was wel een leuke avond, maar het is heel opvallend dat overal waar je komt in Denemarken er minstens zoveel zit- als dansruimte is, waardoor er niet zoveel gedanst wordt als meestal in Nederland.

Vrijdagochtend was het heerlijk weer en heb ik de fiets gepakt naar de universiteit om wat dingen te regelen. Zo moeten we ons deze twee weken registreren voor examens, wat erop neer komt dat je naar de balie gaat en zegt dat je tentamen gaat doen in december. Raar systeem, want waarom zou je 12 weken college gaan volgen om vervolgens niet het tentamen te gaan doen, maargoed. Daarna ben ik naar de staatsbibliotheek gegaan, waar ik erachter kwam waarom Denen niet gestresst te krijgen zijn: zodra je met een probleem bij ze aan komt en zij weten dat zij je niet kunnen helpen, sturen ze je door naar een ander. Ik denk dat een Deen nooit zijn probleem van jouw probleem zal maken. Je wordt absoluut niet van het kastje naar de muur gestuurd, maar juist naar iemand van wie ze weten dat die je makkelijker of sneller kan helpen. Gruwelijk efficiënt, die Denen. Zo heb ik de halve bibliotheek gezien en gesproken voor ik mijn papieren geprint had. Gelukkig zijn Denen behalve efficiënt en rustig, ook heel behulpzaam. De rest van de vrijdag heb ik ziek in bed gelegen. Geen probleem, het was een prima excuus voor thee en Gossip Girl!

Zaterdagochtend ben ik bij de buren langs gegaan. De buurman had namelijk, heel lief, aangeboden om een nieuwe band voor mijn fiets te halen en deze ook te monteren. Dat kon ik natuurlijk niet afslaan en als bedankje stond ik om 9 uur ’s ochtends brownies te bakken. Na een heleboel koffie en gezellig kletsen over Nederland en Denemarken etc. stond ik na twee uurtjes weer buiten met een zo goed als nieuwe fiets. Fantastisch! Beter een goede buur dan een verre vriend, en ik ben heel erg blij om naast twee zulke vriendelijke mensen te wonen! Hoewel ik Nederland nog niet echt mis, is het soms wel fijn om lekker in eigen taal over Nederlandse dingen te kunnen praten.

’s Middags heb ik pizza gebakken met twee vriendinnetjes. Opvallend is dat ongezonde producten hier veel duurder zijn dan gezonde en dit dus goedkoper is dan een pizza kant en klaar kopen. Dit komt omdat de Overheid een ‘fattax’ had, welke in januari is opgeheven, maar de winkeliers hebben de prijzen hoog gehouden. Heel onliberaal van me, maar ik vind de Overheidsbemoeienis en het belastingsysteem hier heel goed. De voorzieningen zijn hier erg goed en er is weinig belastingontduiking, ondanks de hoge ratios. Je betaalt veel, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Tegelijk met de pizza hebben we wat drankjes genuttigd, voor we naar het Erasmus Life Underground Festival gingen. Nu weet ik ook waarom je een fietshelm moet dragen, je kan misschien zelf wel fietsen, anderen om je heen (lees: uitwisselingsstudenten uit niet fietslanden) kunnen het niet en dat maakt s nachts tussen dronken mensen fietsen dood eng. Toch hebben we de dodemansrit overleefd en stonden we na 20 minuutjes bij de Godsbanen. Godsbanen is een omgebouwd oud rangeerterrein en is een van de gaafste festival locaties die ik ooit gezien heb: door de graffiti, oude gebouwen en verlaten treinen heeft het een echt underground gevoel.. Het initiatief voor dit festival kwam een kleine 1.5 maand geleden van een Deense jongen, die het zo even uit de grond gestampt heeft speciaal voor Erasmus studenten. Er waren ruim 400 kaarten verkocht en de sfeer was heel goed, ik heb allemaal leuke Deense bandjes ontdekt en ga zeker snel nog een keer naar een optreden van sommigen. Hoewel het een heel goed feestje was, ben ik rond half 2 ziek naar huis gegaan en vanaf toen mijn bed niet meer uitgekomen.. Ik ben nu al weken verkouden (ademhalen begint pijn te doen) en ik denk dat een bezoekje aan de huisarts niet meer uit te stellen is, dus ik hoop dat ik deze week dan (eindelijk) mijn CPR-nummer krijg en het Deense healthcare systeem kan uitproberen.

Het vakantiegevoel is er nu wel een beetje af en het is meer dagelijkse sleur, maar de uitwisseling is nog steeds fantastisch! Iedereen heeft/maakt zoveel tijd voor leuke dingen doen met elkaar omdat we weinig verplichtingen hebben en zelfs van een mooie regenboog in een keiharde regenbui geniet je extra, gewoon omdat het Denemarken is, haha! Ik krijg deze week mijn OV-kortingskaart en dan ga ik zeker meer van het land verkennen. Tot die tijd het even rustig aan doen om goed uit te zieken en wat studie in te halen.

Liefs,


  • 23 September 2013 - 16:16

    Zussie:

    En je fotowand?xxxx

  • 23 September 2013 - 19:44

    Myrthe:

    Het was weer leuk om te lezen! :)

  • 23 September 2013 - 21:02

    Anneke:

    Charlot, een rode pyjama bij witte lakens is ook leuk! ;-) Of heb je nu geen witte lakens meer?!
    Beterschap! X Anneke

  • 24 September 2013 - 10:20

    Michelle:

    Weer erg leuk om te lezen! Beterschap! Liefs Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 33364

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: