Week 3: einde van de zomer(vakantie) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week 3: einde van de zomer(vakantie) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week 3: einde van de zomer(vakantie)

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

08 September 2013 | Denemarken, Århus

Lieve allemaal,

Niet alleen de zomer(vakantie) is voorbij, maar ook alweer mijn derde week in Aarhus. Time flies.. Wederom bedankt voor alle reacties, vanaf deze week ben ik ook per ouderwetse post te bereiken. Mocht je geen mail hebben gehad met mijn adres en wel een kaartje willen sturen, laat het me weten.

Aan drie maanden zomervakantie kwam afgelopen maandag een abrupt einde toen de wekker om 7 uur afging voor mijn eerste college. Hoewel Denen punctueel zijn, is het academisch kwartier hier kennelijk gebruikelijk en waren tot 8.15 de Internationals, wij onwetende schaapjes, de enige aanwezigen in het lokaal. Daar zit je dan om 8 ’s ochtends, met je goede gedrag. Onze klas is heel gemengd, ongeveer de helft is Deens, van de andere helft komen er 5 buiten Europa en de rest uit verschillende landen binnen Europa. Erg leuk, omdat ik het vak ‘Analysis of the European Union’ volg en al deze verschillende nationaliteiten tot interessante discussies leiden. De cursus is erg moeilijk en je krijgt veel leeswerk. Tijdens de colleges worden geen antwoorden op de vragen gegeven, maar wordt de stof als discussiepunt gepresenteerd en moet je er samen uit zien te komen. Mijn ene examen zal een mondeling examen zijn, het andere een ‘take home’ examen. Beide heb ik nog nooit gehad, dus dat is wel spannend. Even wennen, deze manier van lesgeven en toetsen, maar een leuke nieuwe uitdaging.

Grote verschillen tot nu toe met de Universiteit Utrecht zijn: binnen nu en twee weken zal niemand weten wanneer de examens precies zijn. Erg irritant, dat kan in november zijn, maar ook in januari en hoor je pas eind september. Dan natuurlijk het academisch kwartiertje, de kleine klassen, de ruimte voor discussie en je mag de professor met haar voornaam aanspreken. Daarnaast zijn de studieboeken hier een stuk goedkoper en er is weinig voorgeschreven; ze gaan er vanuit dat je wil leren en dat je derhalve zelf komt met vragen en voorstellen. De gebouwen zijn erg modern en heel groot. Op maandag heb ik les op de Nobelparken, omgebouwde kantoorpanden waar nu het departement ‘Arts’ gehuisvest is. Op donderdag zitten we bij de Universitetsparken: enorm mooie, gele gebouwen met veel glas, begroeid met klimop en gesitueerd rondom een meer. De universiteit is niet voor niets uitgeroepen tot een van de mooiste van de wereld (http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/07/11/worlds-most-beautiful-universities_n_3578402.html)

Op de Nobelparken zit ook de Universiteitsbibliotheek, waar we op vrijdagochtend een rondleiding hadden. Deze bieb is alleen voor Arts studenten en 24/7 open. Overal zijn fijne zithoekjes, maar ook vergadertafels waar je kan overleggen met je studiegroep en tafels waar je in stilte kan studeren. De boekenkasten bedien je elektronisch om de kasten uit elkaar te schuiven om bij je boeken te kunnen, en hoewel ik mezelf al tussen twee boekenkasten geplet zag worden, schijnt dat door de infrarood beveiliging niet te kunnen.. We zullen zien! Ik denk dat ik hier nog wel de nodige uurtjes ga doorbrengen, want er is meer leeswerk dan ik aan zelfdiscipline kan opbrengen. Gelukkig is de kantine hier erg goed en redelijk goedkoop, dus voor een studiemarathon hoef je niet eens het terrein af zonder te verhongeren.

Verder was afgelopen dinsdag de International Night, waar iedereen in de kleuren van zijn land heen moest. Mijn feloranje top trok Belgen en Nederlanders aan als bijen op honing, heel grappig want voor dinsdag wist ik niet dat er zoveel Nederlanders hier waren. Op vrijdag had ik iedereen bij mij thuis uitgenodigd voor een diner, helaas konden de twee Britse meisjes niet, maar het was heel gezellig! Na een goede lasagna zijn we naar een ijshockeywedstrijd gegaan. Het was mijn eerste ijshockeywedstrijd, maar omdat het spel zo snel gaat vond ik het ook niet bijzonder leuk. Wel was het heel gezellig, we hadden wijn, dekentjes en hoofdbanden in de kleuren van het team meegenomen. We hadden denk ik een leukere avond dan het team van Aarhus, want zij hebben met 14-1 van Herning verloren. Na de ijshockeywedstrijd zijn we naar een openluchtconcert van Kris Herman gegaan, een opkomende Deense zanger. Er stonden vooral veel zwijmelende tienermeisjes voor het podium, maar hij was okee en de sfeer op het plein was heel leuk. Uiteraard hebben we een fan foto geregeld en hebben we de avond afgesloten in de foute Apres Ski bar ‘Heidi’s’. Vandaag ben ik met ‘ons groepje’ naar het Food Festival Aarhus geweest. Het leek meer op een open markt dan echt een Food Festival, maar we hebben veel typisch Deense dingen geproefd en ik heb veel inspiratie opgedaan voor mijn 21 diner.

Na de nodige feestjes deze week viel mij opnieuw dat wat er ook beweerd wordt, Deense mannen zeker niet minder gereserveerd zijn dan de gemiddelde Kroeggast. Er zijn overigens ook andere manier om aan een goed verdienende Deense man te komen dan ze te zoeken in de voetbalwereld. Afgelopen dinsdag kon ik eindelijk mijn CPR nummer aanvragen en werd mij gevraagd of ik voorkeur had voor een huisarts. Ik kreeg een lijst en kon zowel op oa leeftijd als geslacht kiezen. Verleidelijk toch, om te kiezen voor een man onder de 35 jaar? ;). Uiteraard verwacht ik geen huisarts nodig te hebben en heb ik derhalve ook geen voorkeur aangegeven.

Met dit CPR nummer kan ik een taalcursus gaan doen. Hoewel ik hier nu drie weken ben is mijn Deens nog steeds niks waard. Wel is mijn Engels enorm vooruitgegaan omdat ik het grootste gedeelte van de tijd optrek met meisjes die native speakers (uit Engeland en Australië) zijn, of met meisjes uit Duitsland en Denemarken, die over het algemeen ook erg goed engels kunnen. Zo heb ik al veel nieuwe woorden en uitdrukkingen in het Engels geleerd. Gelukkig ligt het niveau van het engels op de universiteit hier veel hoger dan in Nederland en een professor zonder dik accent is echt een verademing.

Natuurlijk zijn er ook minder leuke momenten tijdens een uitwisseling, waar je in het algemeen niks anders aan kan doen dan je er overheen zetten. Maar Denen zijn een ontzettend relaxt volkje en zien pas een ramp in iets op het moment dat er een dode is gevallen en dat werkt aanstekelijk. Iedereen is heel behulpzaam, staat open voor alles en we doen zo veel leuke dingen dat ik me hier zo thuis voel dat het lijkt alsof ik er al maanden ben. Ook met het weer hebben we heel veel geluk gehad, er zijn nu twee regendagen geweest, maar gister lagen we nog in bikini op het strand. Helaas zijn de vooruitzichten minder gunstig en zal het de komende weken flink gaan afkoelen. Een goed excuus om volgende week wat lange broeken en vesten te gaan kopen bij een van de Scandinavische modewinkels.

Behalve winkelen staat er voor volgende week een culturele tour, veel studeren, een pub quiz en een Floor ball training op het programma. Floor ball is een zaalsport en lijkt op uni hockey wat wij op de middelbare school speelden. Het is net buiten Aarhus, maar ik zal er met een Deens vriendinnetje heen gaan, dus dat is leuk!

Tot volgende week!
Liefs,

Ps. Vergeet niet de foto’s op Dropbox!

  • 08 September 2013 - 20:39

    Oma:

    Weer een hartstikke leuk verslag. Het zal straks wel wennen worden in je sobere thuisland.Liefs !

  • 08 September 2013 - 21:30

    Madelon:

    Hooooi!

    Helemaal te gek, dat het zó goed met je gaat en je zoveel plezier hebt! Ik hoop echt, dat je naast het studeren en genieten verder iedere week tijd (en zin) blijft houden voor je bericht!
    Stor succes i undersøgelsen!
    Liefs Madelon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 33371

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: