Week twee: Denen en het Deense leven. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Week twee: Denen en het Deense leven. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Week twee: Denen en het Deense leven.

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

01 September 2013 | Denemarken, Århus

Lieve allemaal,

Bedankt voor de lieve reacties op mijn vorige blog en alle mailtjes en whatsapp berichtjes! Voor wie geen facebook heeft, geen directe familie is en wel graag meer foto’s wil zien, laat het even weten, dan stuur ik een dropbox link voor de dropbox die ik een dezer dagen maak.

Wat de Deense mannen betreft.. Poe, ze zien eruit als Vikingen. Rossig of blond haar, rond de 1.90m en breed gebouwd. Ze zijn alleen zo saai! Veel Deense mannen dansen niet en een gesprek voeren gaat moeizaam. Daarnaast zijn ze, als je ze na genoeg bier aan het dansen hebt gekregen, ontzettend handtastelijk en bezitterig. Toch zie ik de ‘Deense droom’ wel zitten, een roodhouten huisje in het bos aan een zee met mijn eigen Viking en kindertjes met pipi langkous vlechten.

Deze week begon heel huiselijk, naar de supermarkt om flessen weg te brengen (alles wordt hier gerecycled, maar aangezien je maar heel weinig kroner ervoor krijgt heb ik aan mijn karma gewerkt en het bonnetje aan het goede doel gedoneerd), administratieve dingen en een beetje schoonmaken. Ook nog ijs gegeten op het strand en langs de Ikea voor wat kleine dingetjes (tip: ga nóóit op de fiets naar de Ikea, vooral niet als je in een land woont met bergen en veel wind. Je koopt altijd meer dan je op je fiets kan meenemen).

Op dinsdag zijn we naar een studentenfeest in Tivoli Friheden geweest. Tivoli is een attractiepark waar je normaal entree moet betalen en elke attractie die je bezoekt apart betaalt. Wij konden voor 50kroner overal in én we kregen er bier bij. Verder zijn we in de bootjes geweest, een normale achtbaan, een zweefmolen, het reuzenrad en ben ik voor het eerst in mijn leven in een achtbaan over de kop geweest. Uiteraard heb ik me groot gehouden maar op mijn Nederlandse blog, wat dus geen van de andere meisjes verder kan begrijpen, durf ik het best te zeggen: het was DOOD eng. Maargoed, bij een Erasmus uitwisseling moet je voor alle nieuwe ervaringen openstaan en nu weet ik ook wat ik al die jaren niet gemist heb. In het haunted house kon je op zombies schieten, wat ik als ware fan van zombiefilms en series natuurlijk fantastisch vond (maar stiekem ook wel eng, ben blij dat de Apocalyps niet doorgegaan is want een wereld vol zombies zou niks voor mij zijn). Om 23h ging het park dicht en zijn we naar huis gegaan.

Vrijdag had mijn mentor haar hele mentorgroepje in haar fantastische appartement in de binnenstad uitgenodigd voor typische Deense lekkernijen en thee. Eerst hadden we Danske Boller: broodjes belegd met geitenkaas, jam, boter en plakken chocolade en daarna een taart. Omdat Denen erg trots zijn op hun vlag, had ze niet alleen Deense vlaggetjes op de taart gezet, maar ook vlaggetjes van al onze nationaliteiten, heel leuk.

Zaterdag heb ik een meisje van mijn studie leren kennen en zijn we samen naar het Arhus Festuge (Aarhus Festival) geweest. Door de hele stad heen zijn podia met kunst, muziek en theater. Op het plein voor de kathedraal was een podium gebouwd en op het plein werd een soort Vikinglied gezongen. Dat was wel even een kippenvel momentje, al die mensen die dat lied zongen, heel gaaf. Verder hebben we een plant op een ‘dangerous place’ geplant, wat een kunstproject was, zijn we naar ‘Sea Pink’ gelopen (een gigantische zonnebril met roze glazen in de haven) en hebben we de dag geëindigd bij een podium met salsamuziek, waar we lekkere tapas hebben gegeten. Hoewel er overal mobiele barren stonden, neemt iedereen gewoon lekker cheapo zijn eigen bier mee.

’S Avonds ben ik naar een huisfeestje van een van de engelse meisjes geweest. Zij woont in een Kollegiem, wat neer komt op verschillende gangen met elk 12 kamers, twee badkamers en een keuken en op de benedenverdieping is een grote gemeenschappelijke ruimte met een bar. Rond 3 ging ik naar huis en ervoer het voordeel van de bergen: tegen de tijd dat je boven bent, ben je nuchter en kan je lekker in je warme bed gaan liggen. Het was niet de beste tijd om thuis te komen, aangezien de universiteit vanochtend al om half 10 begon.. Jawel, half 10 op zondagochtend..

De introductie bestond uit een hoop verhalen over de voordelen van een uitwisseling, de administratieve dingen die we nog moeten regelen en over de kenmerken van het studeren aan een Deense universiteit. Daar kom ik allemaal later op terug, als ik het ook zelf echt ervaren heb, maar het klonk niet shocking anders dan Nederlandse universiteiten. Na de lunchpauze, die ik had doorgebracht met wat mensen die ik ken van feestjes (zie je wel, al dat feesten was ergens goed voor), kwam iemand van LaerDansk iets vertellen. Vanaf eind september zullen we 5 uur Deense les per week hebben, gedurende je hele verblijf in Denemarken. Het is een overheidsgefinancierd programma, wat heel goed is want ik denk dat dat de integratie bevorderd. De taal zal wel goed komen, nu ik de uitspraak van de ‘nieuwe’ letters weet, ken ik ook al wat meer basiswoorden. Deens spreken is echter iets heel anders dan het lezen, als een Deen praat klinkt het als een mooi, maar onverstaanbaar liedje.

Mijn favoriete hang out van het moment is de supermarkt, daar breng ik gerust een uur door op jacht naar voedsel. Porties vlees, groenten, kaas, noem het maar op, die je in de supermarkt koopt zijn enorm. Zonder te overdrijven, elke keer als ik thuiskom moet ik eerst dingen in stukjes of plakjes gaan snijden om het in de diepvries te leggen. De supermarkten zijn heel goed net zoals de producten die ze verkopen. Hoewel het iets duurder is dan in Nederland, is de kwaliteit van eten enorm goed. Je krijgt een lekker stuk kipfilet, ipv een zakje water waar toevallig kippenvlees aan vast zit. Veel dingen worden geproduceerd in Denemarken, wat dan ook trots op de verpakking gemeld wordt (met plaatje van de vlag. Denen en hun vlag, oh oh..). Er zijn heel veel conserveermiddelen die hier niet verkocht mogen worden op de zuivelproducten staat het vetpercentage ,maar dat zegt me vrij weinig. Echt Deense dingen die ik gegeten heb zijn drop, kaas, varkensvlees, de Danske Boller en een dessert van karnemelk met een rauw ei, biscuitjes en vanillesuiker (net zo vies als het klinkt).

Mijn favoriete transportmiddel is de fiets: iedereen fietst hier en iedereen houdt zich zo goed aan de regels, dat ik voor het eerst in jaren mijn hand uitsteek, lampen aanzet en stop voor rood. Ik heb een stadsmountainbike en die heb je ook echt nodig hier. Fietsers zijn heilig, mits je je aan de regels houdt. Downhill is fantastisch, op weg naar de universiteit hoef ik nauwelijks te trappen. Up hill is mijn dagelijkse workout en ik hoop dat ik er snel beter in wordt, want het is niet te doen.

Denen zijn fantastisch, heerlijk punctueel, open minded en direct, maar ze hebben ook hun eigenaardigheden.. Om af te sluiten: ‘How to piss of a Dane’ http://matadornetwork.com/abroad/how-to-piss-off-a-dane/. Het lijken vooroordelen, maar ik moet zeggen.. Ik vermoed dat het meeste best waar zijn.

Aan mijn heerlijke, lange, warme zomer is een eind gekomen. De herfst is hier begonnen met veel regen, kou en wind en morgen beginnen mijn eerste colleges.

Hej hej!

  • 01 September 2013 - 18:25

    Sacha:

    Hee Charlotte, ben het helemaal met Janny eens: je kunt altijd nog schrijver worden! Je verhaal is echt heel leuk om te lezen! En je klinkt nog steeds heel positief. Ik denk dat ik een keer die kant op moet, het begint me te boeien. Liefs

  • 01 September 2013 - 19:51

    Mama:

    Lieve Dikkie, wat een prachtig verslag weer ! Ik hoop dat je je ook echt zo goed voelt als je doet voorkomen want jij weet recht te praten/schrijven wat krom is. Ik zie jou eigenlijk ook wel met Pipi Langkous meisjes dus je moet daar niet te lang blijven... ! Geniet nog even en let goed op tijdens de les :-) wij komen snel eens kijken !! Liefs XX

  • 02 September 2013 - 13:50

    Ron:

    Hoi Charlie,
    Klinkt allemaal heel leuk, dat feesten en vakantie vieren in Denenmarken. ;) ...Maar als je Deense mannen zoekt om te huwen, dan kun je net zo goed in de Nederlandse voetbalcompetitie rond gaan kijken. Bij Ajax, PSV en Feyenoord lopen al jaren diverse Deense voetballers rond. Elke keer weer verschillend omdat ze na een tijdje doorverkocht worden. Christian Eriksen van Ajax bijvoorbeeld.

    Dus... niet te snel ja zeggen in Denemarken. Hier in Nederland lopen er een paar die 'veel verdienen' en een woordje Nederlands spreken.
    en nu aan de studie....
    Groetjes, stiefpappa

  • 03 September 2013 - 10:48

    Tiberio:

    Hey,

    Wat leuk om te lezen hoe jij alles ervaart.
    Ik wens je heel veel succes en blijf je volgen.
    Je schrijft trouwens heel mooi echt bijzonder.
    Alleen valt mij op dat de reactie van Ron mij een beetje tegenvalt jou te proberen te koppelen met een ajaxied van deense afkomst.
    Feijenoord had ook een topper jon dahl tomasson.

    Heel veel succes dikke kua

  • 03 September 2013 - 14:08

    Michelle:

    Haaaaaj charlotttt!

    Leuk om te lezen weer! Ik zie veel feesten en feestjes in je verhaal dus dat is altijd goed! Ik wacht op je volgende update! Succes met het starten van je colleges, deze waren gelukkig niet veel toch? Dan kunnen de feestjes door worden gezet ;-)
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 33363

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: