Eerste week in Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Eerste week in Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Eerste week in Aarhus

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

25 Augustus 2013 | Denemarken, Århus

Lieve familie, vriendinnetjes en anderen,

Geheel in lijn met de familietraditie, een zondagsbericht vanuit Denemarken!

Omdat we vroeg vertrokken waren, kwamen we de 19e rond de lunch aan in Aarhus. Het eerste wat opviel was dat alles in Denemarken ruimtelijk is opgezet en de stad zelf erg groen is (ook het aantal dode beesten langs de weg was opmerkelijk). De Denen zijn zeer efficiënt en binnen no time had ik mijn welkomstpakket, een fiets en een telefoonnummer. Daarna hebben we een rondje door het centrum gemaakt. In Aarhus komt stad, bos en zee samen, evenals oude en nieuwe gebouwen. Het centrum heeft twee lagen: de bovenste laag zijn de winkels en als je een trap naar beneden neemt vanuit de winkelstraat kom je aan het water restaurantjes en de barren tegen (waarover later meer!).  

Via facebook had ik een kamer gevonden bij een Roemeens stel in huis, waar we ’s avonds mee kennis hebben gemaakt. Mijn kamer is best groot en alle meubels waren er al. Toch zijn we de dag erna nog even naar de IKEA (the real Scandinavian Experience) geweest voor wat kleine dingen. Toen mijn kamer ingericht was en alle dozen uitgepakt, ging pappa weer weg. Dat was niet zo leuk, want opeens besefte ik me dat ik hier een half jaar ging zitten en eigenlijk helemaal niks over Denemarken of de taal wist. Gelukkig had ik al een fietsje en op mijn weg naar de supermarkt heb ik een woordenboek gekocht. Ik dacht dat Deens heel makkelijk was, maar zelfs het woord voor kip (Kylling, wat je uitspreekt als Kuulling) kwam me niet bekend voor. Nu loop ik dus dag en nacht rond met een pocketwoordenboek Engels-Deens/Deens-Engels. Helaas was ik vergeten waar ik mijn fiets had neergezet, dus ging ik even wat troost spulletjes kopen in de Tiger. De Tiger is FANTASTISCH en veel goedkoper en leuker dan in Nederland! Gelukkig vond ik daarna al snel de supermarkt en mijn fiets terug. 

’S Avonds ben ik naar de International Night geweest in het ‘Studenterhus’, wat een soort studentenvereniging is maar dan (thank god) zonder ontgroening. Bier is hier ontzettend duur (5 euro voor een halve liter) en we dronken hyldeblomst cider en shotjes Sma Bla (spreek uit als smo blo) en Sma Gronne (smo gruun). Ik had al heel snel een groepje meisjes leren kennen uit Australië, Denemarken en Engeland, waar we deze week wat dingen mee hebben gedaan. Zo zijn we donderdag naar het strand geweest en hebben we zelfs in zee gezwommen. Helaas zitten er nogal wat giftige kwallen dichtbij de kust, dus ik weet niet of het zwemmen mijn meest favoriete activiteit was, haha. Het strand is wel heel mooi, rotsachtig, maar toch een zandstrand en het is gelegen aan een groot bos (RIsskov). ‘s Avonds hebben we bij mij thuis iets gedronken, wat veel goedkoper is dan in de stad en eigenlijk ook veel gezelliger. Ze vonden mijn Dikkie Dik (Fat Cat) fantastisch, en net zoals thuis mijn clubgenootjes doen, begonnen ze ermee te knuffelen (blij dat ik ze nog gewassen heb thuis, hehe). Op vrijdagavond zijn we eerst naar de Friday bar van het Studenterhus gegaan en daarna naar een van de populairste barren onder Internationals: The Australian Bar. Ik kan dit samenvatten met: Oh Oh Cherso goes Danish, dus daar zal ik niet verder over uitweiden. 

Woensdag had ik met mijn mentor afgesproken in de stad en ze heeft me de campus waar ik college zal hebben laten zien en de stad. Ze wist heel veel te vertellen over bijvoorbeeld de grote kathedraal hier en de stad, wat heel leuk was, en ook heeft ze me laten zien wat de typisch Scandinavische merken zijn en waar je goed kan winkelen. Dat ga ik zeker snel doen want alle Scandinavische merken zijn hier een stuk goedkoper en ze zijn zo mooi! Gelukkig past mijn goedbedeelde Hollandse lichaampje erin, er is hier ook geen Zara of Mango te bekennen want 1) Scandinaviers zijn hollanders maar mooier en 2) die kleding is absoluut niet praktisch hier met dit weer en fietsen.  We zijn ook samen naar de supermarkt geweest, wat wel fijn was want nu weet ik beter wat ze er hebben en wat typisch Deens is. 

Verder heb ik twee keer een lang stuk hardgelopen, ik ben absoluut niet de enige die dat doet want je struikelt over de hardlopers. Ik ben wel de enige die half sterft als ik de berg opmoet, maar dat zal vast wennen. Beide keren ben ik naar Risskov gefietst, waar het relatief plat is en je door een bos langs de zee loopt. Vrijdag 6.5 km gelopen en vandaag 12.  Ook ben ik vrijdag naar de botanische tuinen gegaan om foto’s te maken, in het gras te liggen met mijn e reader en uiteindelijk wakker te worden van mensen die naast me gingen bbqen in het park. Net Utrecht!
Mijn huisgenootjes proberen heel lief om me hier welkom te laten voelen. Ze hebben alles uitgelegd (inclusief hoe je kaas snijdt en dat je brood in de koelkast moet bewaren) en gister zijn we met de auto naar een groot meer geweest om eendjes te voeren en naar een hertenpark (Dyrehaven) om herten te voeren, wat heel erg leuk was. Ik ben echt in een fijn huis terecht gekomen en alles, inclusief het strand is maar tien minuutjes fietsen. Het is heel schoon, goed onderhouden en easy-going. Als er iets gerepareerd moet worden (wat natuurlijk het geval was, met mijn rampaantrekkend vermogen), is de conciërge er heel snel en is het meteen gemaakt. 

Een paar dingen die ik over Denemarken geleerd heb: ik heb Deens onderschat. Punt. Zonder CPR nummer kom je nergens, ook niet bij taalles, en mijn CPR nummer krijg ik op zijn vroegst over 3-4 weken. Voor de wet besta ik nog niet en dat is wel fijn als je bedenkt dat  Denen zich enorm strikt aan de wet houden en ze zelfs niet door rood rijden of hun fiets buiten een rek neerzetten. Alles is hier iets duurder, maar de kwaliteit van alles, vooral van eten, is ook veel beter dan in Nederland, dus tot nu toe vind ik het waard. Het OV vind ik onbetaalbaar (4 euro voor een busritje van 10 minuten!) maar gelukkig is fietsen hier heel normaal. Alle Denen spreken fantastisch perfect Engels en ondanks dat ‘Small talk’ er niet in zit, zijn ze wel heel behulpzaam. Er wordt veel Deens tegen me gepraat, omdat ik nogal opga in de locals, ze zijn allemaal lang en blond. Daarnaast is Denemarken ontzettend veilig en snapt niemand waar ik het over heb als ik vraag of ik door het donker kan fietsen over een stille weg of waar ik een extra slot voor mijn fiets kan kopen. Onder de paar Deense woorden die ik geleerd heb valt “Hygge”, wat ‘gezelligheid met vrienden en kaarsjes’ samenvat, ik heb nu al zin in kerst en de kerstmarkten! Een andere Deense traditie, waar ik letterlijk tegenaanliep,  is het ophangen van je speen in een boom als je 3 jaar oud bent. De  ‘Speenfee’ geeft je dan een cadeautje, zo cute. Met het weer heb ik tot nu toe erg geluk gehad, hoewel het ’s nachts heel koud is, is het overdag 20 graden en ben ik zelfs voor het eerst deze zomer verbrand!

Ondertussen ben ik al bijna een week hier en hoewel ik het helemaal niet leuk vond toen pappa weg ging, kan ik me Nederland al bijna niet meer herinneren ;). Ik voel me hier heel welkom en heb gelukkig gehad dat ik zo snel leuke meisjes ben tegengekomen en zo’n leuk, chill huis heb. Het voelt allemaal nog een beetje als vakantie maar dat zal vast snel veranderen als mijn colleges 2 september om 8 uur (!!) ’s ochtends beginnen.  Een lang verhaaltje dit keer, maar volgens mij doe je in de eerste week de meeste indrukken op (en heb je het meeste tijd en zin om te schrijven).  En zoals de Denen het zouden zeggen: Hej Hej. 

  • 25 Augustus 2013 - 18:39

    Sacha:

    Wat een leuk verhaal!! En zo positief, leuk! Klinkt allemaal fantastisch en de fotoos zijn ook leuk. Nu het Deens nog........maar lijkt mij ook erg moeilijk. En eh.................allemaal leuk en aardig maar hoe zit het met de deense mannen?? Dikke kus vanuit de andere kant van Europa!

  • 25 Augustus 2013 - 18:47

    Simone:

    Super om te horen dat het zo bevalt! Maak er een toptijd van meis! Ik ben benieuwd naar alle verhalen en avonturen :)

    Liefs!

  • 25 Augustus 2013 - 20:29

    Sistaaah:

    Sistaaaah! Volgens mij ga jij daar een half jaar alleen maar lekker eten, hardlopen, genieten van de omgeving... En af en toe nog een beetje leren... Als ik dit allemaal zo hoor wil ik zo graag komen in de herfstvakantie!!!

  • 26 Augustus 2013 - 13:00

    0ma:

    Gelukkig dat alles zo prettig uitvalt. Je zal ongetwijfeld een leuke tijds hebben en veel leren van een andere gewoontes. Leuk dat je een verslag bijhoudt, blijven wij op de hoogte.
    Zoals Sacha suggereerde, moet je ook uitkijken naar een Deense man?
    Tot de volgende keer en dikke kus uit Belgie

  • 26 Augustus 2013 - 18:37

    Je Derde (bouncende) Oma:

    Aaah ik wil naar de Aarhus kerstmarkt :D

  • 26 Augustus 2013 - 20:17

    Mama:

    Geen Deense mannen hoor ! Wil mijn Dikkie gewoon terug in Nederland..... Leuk geschreven, gaat het helemaal leven ! Dikke kus !!

  • 27 Augustus 2013 - 14:11

    Michelle:

    Leuk om te lezen en je schrijft erg leuk! Ik ben erg benieuwd naar je Deense man, trouwen moet je wel hier doen! En in huize Bresser nog plek zat dus jullie zijn altijd welkom :-P

  • 31 Augustus 2013 - 08:48

    Janny:

    Wat een prachtig weergegeven verhaal! Ik hing aan je lippen, so to speak. Je kunt altijd nog schrijfster worden. Heel veel plezier en ja, dat Deens vind ik ook ongelofelijk moeilijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1504
Totaal aantal bezoekers 33362

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: