Tampere en Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van charlieindenmark - WaarBenJij.nu Tampere en Turku - Reisverslag uit Turku, Finland van charlieindenmark - WaarBenJij.nu

Tampere en Turku

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg

17 December 2013 | Finland, Turku

Hoi allemaal,

Op het moment ben ik op een boot naar Stockholm, ik heb lekker mijn eigen kamertje, een échte handdoek en een fijn bed. Mij krijg je niet meer van de boot af ;). Het einde van mijn Finland reis dus. Van Stockholm ga ik geen verslagje meer typen, aangezien ik dat zelf wel even kom vertellen tijdens de kerst! Aah ik zie er echt wel een beetje naar uit, lekker een paar dagen in Nederland na 5 maanden! Maar tegelijkertijd betekent dat ook dat ik alweer naar mijn laatste maand in Denemarken ga en daar wil ik helemaal niet aan denken (en daar moet ik ook niet aan denken, bleek zondag, daar word ik gestresst van, haha).

Op vrijdag de 13e nam ik de trein van Rovaniemi naar Tampere. Van tevoren was het spannend hoe deze tien uur durende treinreis zou gaan verlopen, ivm veel oponthoud op het spoor door een zware (sneeuw)storm. Uiteindelijk had ik op die 10 uur maar 15 minuutjes vertraging, waar de conducteur zich 100 keer voor verontschuldigd heeft. Ik ben de NS gewend, waar de kans groot is dat een treinreis van 15 minuten 10 uur wordt als er drie vlokken sneeuw vallen, dus ik vond het al lang indrukwekkend dat de treinen reden want er was enorm veel sneeuw. Behalve sneeuw heeft mijn trip nog een ander kernwoord: donker. Vooral in het noorden was er soms maar 2.5 a 3 uur per dag zon. Heel gek. Het is niet compleet donker, maar de zon staat heel laag aan de horizon. Dit wordt ‘twilight’ genoemd en heel mooi om te zien. Ik kwam aan het einde van de middag aan in Tampere, in een super super chill hostel. Er was gratis koffie, limonade, thee, gløgg en omdat het vrijdag was: popcorn. Daarnaast was het heel schoon, modern en nieuw allemaal, met fijne bedden en lockers én was het personeel heel aardig (wat gewoon voor het eerst was in mijn hele reis!!). Ik was heel erg moe van mijn noorderlichtzoekactie en de lange treinreis dus ik heb lekker boodschapjes gedaan, gekookt en naar bed gegaan.

Tampere viel verder best wel tegen. De eerste dag was er geen sneeuw, heel erg raar om voor het eerst in een week op een schone straat te komen! Ik dacht daarom dat het warm was (terwijl het nog steeds -8 was) en heb het daarom de hele dag koud gehad, in alleen een dun truitje en een spijkerbroek. Ik was ook niet echt in de mood om iets te gaan doen, dus na een rondje door de stad te hebben gemaakt, een kerkdienst gecrasht, mijn handschoenen kwijtgeraakt te zijn, nieuwe gekocht te hebben en geprobeerd op te warmen met een warme chocolademelk, heb ik het opgegeven en ben ik naar de bioscoop gegaan. Lekker een lui middagje dus en ik kan er zelfs nog iets noemenswaardigs over vertellen: de ondertiteling was zowel in Fins als in Zweeds. De dag erna ben ik begonnen in het zwembad (en sauna, en twee baantjes aquajogging maar dat is niet mijn ding) om daarna een wandeltocht door de sneeuw die inmiddels gevallen en aan het vallen was door het bos. Mooi, leuk om kinderen te zien sleeën, veel mensen waren aan het nordic walken en ik heb een ijshockeywedstrijd gezien. Daarna naar het kunstmuseum en Moominmuseum geweest. De tentoonstelling in het kunstmuseum was heel indrukwekkend in elkaar gezet, de werken pasten zo perfect bij elkaar dat het nauwelijks opviel dat het niet dezelfde kunstenaar was. Helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden. Het Moominmuseum was slechts een kleine tentoonstelling, die lastig te volgen was als je, zoals ik, niet bent opgegroeid met de Moomins. Ondertussen was het buiten gewoon weer echt hartstikke koud en nat en glad en was ik zo klaar met de kou dat ik mijn tickets naar Stockholm heb omgeboekt om er een dagje eerder heen te gaan. 5 graden boven nul met kans op zon is altijd beter dan -6 met sneeuw, was mijn redenering. Ik zat er toen backpacktechnisch echt even helemaal doorheen, reizen is leuk, maar de kou was soms gewoon echt klote (sorry) en als een stad tegenvalt, zoals Tampere, ben je 3 dagen op straat of in cafés aan het rondhangen zonder een echt doel.

Eigenlijk zou ik maandag nog tot eind van de middag in Tampere blijven, maar omdat ik nu een dag minder in Turku had, besloot ik maandagochtend al naar Turku te gaan. Volgens mij is Turku de stad (of in ieder geval de regio) waar wij bijna heen waren verhuisd toen ik klein was dus ik was er wel heel benieuwd naar. En wauw! Wat vind ik het jammer dat ik uiteindelijk niet zo veel tijd voor Turku had ingepland. Ik denk dat ik dit de leukste stad van de hele reis vond. Mijn hostel lag aan de rivier en langs de rivier zijn vrijwel alle belangrijke gebouwen. Ik kwam op maandagmiddag aan en ben toen naar het Forum Marinum gelopen, waar boten liggen en marine gerelateerde musea zijn. Helaas was het maandag en dus alles dicht. Daarna even naar het Turku Kasteel gelopen en weer terug naar het hostel voor een avondje vroeg naar bed. Vandaag (dinsdag) ben ik vroeg begonnen met een wandeltocht langs de rivier naar de Turku kathedraal. Hier was Betlehem nagebouwd en er waren meerdere andere kerststallen, onder andere de oudste van Finland. Wederom was het een heel sobere, maar mooie kathedraal. Vanaf de kathedraal ben ik de andere bezienswaardigheden afgegaan: het balkon vanwaar de kerstvrede speech wordt gegeven, het oudste restaurant van Turku, het nieuwe stadsplein en een tussenstop in een museum waar ik even de naam van kwijt ben. In de kelder van het museum is een tentoonstelling gemaakt rondom de opgravingen van de Middeleeuwse huizen. Heel interessant om zo over de geschiedenis van Turku te lezen. Het was de hoofdstad van Finland tot Finland in handen kwam van de Russen. Helsinki lag dichter bij Rusland en zo werd dat de hoofdstad. Verder was er in dit museum nog moderne kunst waar ik doorheen gewandeld ben (heel gaaf opgezet die tentoonstelling!) en daarna heb ik een hapje gegeten in het museum café. Wat mij betreft is dat vaak echt the place to be in een stad als je niks anders weet, meestal betaalbaar en gezond eten in een gezellige, culturele omgeving. Na het museum werd ik eventjes afgeleid door een kerstmarkt en de winkelstraat. Ik liep op mijn wandelschoenen en het was gewoon een beetje awkward toen ik de Zara binnenliep (het was trouwens voor het eerst in 5 maanden dat ik in de Zara was, omdat deze alleen in Kopenhagen zit!!). Daarom besloot ik dat ik best nieuwe schoenen mocht kopen, aangezien ik ook niet 3 dagen op mijn Nikes in Stockholm kan lopen (die dingen stinken echt als een malle). En zo geschiede ;).

Na mijn wandelschoenen terug naar het hostel te hebben gebracht ben ik op mijn nieuwe schoenen naar het Turku kasteel gegaan. Hier was een enorm uitgebreide tentoonstelling, maar volgens mij heb ik het nu in elk verslag gezegd: ik ben gewoon geen held en aangezien ik praktisch de enige was die door de donkere kasteelgangen liep ben ik er zowat rennend doorheen gegaan. Misschien moet ik stoppen met the Vampire Diaries kijken, hihi. Het kasteel is heel indrukwekkend en wederom waren de tentoonstellingen goed opgezet. Ik vind geschiedenis altijd heel boeiend en omdat Finland een heel andere geschiedenis heeft dan de Europese landen die ik hiervoor bestudeerd heb, heb ik ook veel geleerd wat ik nog niet echt wist. De positie van Finland tussen Europa en Rusland vind ik super interessant, misschien een reden om terug te keren naar Finland tijdens mijn master? Na het kasteel was het alweer tijd voor mijn laatste avondmaal. Voor de tweede keer deze reis ben ik in een restaurantje gaan zitten, dit keer voor een lekkere rendierpizza (in het eerste restaurant at ik een rendierburrito). Ik ben echt een beetje verliefd geworden op Turku. Het is een hele mooie, culturele studentenstad met veel oude huizen en lekker druk (maar niet te druk) op straat. Iedereen sprak perfect engels en was heel vriendelijk en er was zo veel te zien en te doen. Ik weet zeker dat ik nog een keer terug ga naar Turku.

De Finland nabeschouwing: Ik vond Finland zo mooi, heel anders dan ik verwacht had (vooral veel kouder) en heel anders dan Noorwegen, Denemarken of Rusland. Van de taal kan ik nog steeds niks maken, maar terwijl ik in Helsinki de Finnen heel erg nors vond, heb ik gelukkig ook meegemaakt hoe anders de bevolking van verschillende delen in Finland is. Ook zijn de natuur en de steden heel verschillend. Helsinki is echt ‘een grote, multiculturele stad’, terwijl Kuopio rustiger was, Rovaniemi toeristisch, Tampere industrieel/technisch en Turku een culturele studentenstad. Ik heb hele gave dingen gedaan, onder andere de treinreizen, de geschiedenislesjes over Zweden-Rusland-Finland, de rooksauna in Kuopio en het ervaren van -23 graden gaan me zeker bijblijven. Ik weet heel zeker dat ik nog een keer terug ga voor Turku, Lapland en om het Noorderlicht te zien. Een reis om niet snel te vergeten dus.

Nu lekker een paar dagen in Stockholm, een paar dagen in Nederland en daarna direct na kerst terug naar ‘huis’. Mijn tentamen is van 3 tot 10 januari en vanaf de 14e heb ik mijn huur in Aarhus opgezegd. Geen idee wat ik daarna nog twee weken ga doen, maar verwacht rond die tijd maar weer een verslagje.

Vi ses!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Turku

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 33343

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Uitwisseling Arhus Universitet

Landen bezocht: